BMW E90: Íme 10 dolog, amit tudnod kell a szériáról

Amellett, hogy a BMW E90 az egyik legnépszerűbb használt 3-as BMW, még 9 fontos dolgot tudnod kell róla. Olvasd el a cikket és ismerd meg a szériát közelebbről.

Követsz már minket? - Ha még nem, akkor nyomj 1 lájkot és csatlakozz több, mint 27.000 BMW-rajongóhoz!

 

A BMW E90 bár a 3-as sorozat legkelendőbb modelljeinek egyike a használt autók piacán, még mindig sokkal kevésbé népszerű a magyar rajongók körében, mint mondjuk az E36 vagy E46.

Ennek egyrészt van egy anyagi oka - még nem jutott el arra az árszintre, amit sokan megengedhetnének maguknak - másrészt nem ismerik eléggé.

Ezért 10 pontban összeírtam mindazon dolgokat, amit rajongóként érdemes tudni az E90-es szériáról.

BMW E90

 

1. A BMW E90 nem Bangle-formaterv

Igen, bár sokan az amerikai formatervezővel azonosítják a korszak modelljeit, valójában nem Chris Bangle műve az E90-es széria.

Az E90 Sedan változatát a japán Joji Nagashima tervezte, aki korábban olyan modelleken dolgozott, mint a BMW E36 és az annak alapjaira épülő Z3-as, vagy az E39-es 5-ös BMW.

A Coupe (E92) és Cabrio (E93) modellek eltérő arculatáért a német Marc Michael Markefka volt felelős, a Touring kivitel (E91) pedig Christoph Nordmann munkája.

BMW E90 320d

2. A BMW E90 új dizájn-irányzatot képvisel

Ha végigtekintünk egy adott modellsorozat vérvonalán, akkor a BMW-kről hosszú időkig egyértelműen meghatározható, hogy mi lesz a következő lépés.

Ezzel a szemlélettel szakított ekkoriban a Chris Bangle által vezetett formatervezési központ. Az eddigi tradicionális vonalat a kor divatjának megfelelő elemekkel párosították - ennek köszönheti legfőképpen hirtelen szerzett népszerűségét az E90-es.

BMW E90 Facelift

Minden jellegzetes vonás megtalálható rajta, a veséktől kezdve, az éles oldalvonalon át, az L-alakú hátsó lámpákig. Ugyanakkor az utóbbit jócskán , különösen a Coupé és Cabrio esetében, ahol megfordították az egészet.

Az E90-es sorozat újszerű, minden eddiginél letisztultabb utasterével és a vezető felé sokkal kevésbé markánsan forduló középkonzollal is kilóg a 3-as BMW típusok közül. Jól elkülöníthetővé tették az iDrive fedélzeti rendszerrel és az anélkül szerelt példányokat, de az E46-ból ismert modulos felépítés részben megmaradt.

BMW E92, M3

Pálfordulás: A BMW E92/E93 modellek hátsóját már a fordított L-alakú lámpák díszitik

3. Az E90-es szériát 9 évig gyártották

2004 decemberétől egészen 2013 júliusáig gördültek le a szalagról az E90-es sorozat tagjai.

Elképesztő, hogy a globális népszerűségnek köszönhetően 11 gyártási helyen, köztük Egyiptom, Kína, India, Oroszország és persze Németországban is két helyen, a müncheni központ szomszédságában és Lipcsében is folyt a gyártás.

Ezen időszak alatt 2.147.247 példány készült, melyeknek döntő többsége Sedan kivitel.

BMW E90 Sedan

4. És vitték, mint a cukrot

2005 márciusában már az egész BMW Csoport legsikeresebb modellje lett, hiszen az év végén már csaknem 230.000 darabot adtak el belőle.

Később saját kategóriájában a legnépszerűbb modell lett az USA-ban és Kanadában, lekörözve ezzel a Mercedes C-osztályt és az Audi A4-est.

Az amerikai Car and Driver magazin a tíz legjobb közé választotta, akárcsak elődeit.

BMW E92 M3

Ha jobban megnézed ezt a képet, nem lepődsz meg az egekbe szökő eladásokon

5. Az E90 volt az utolsó szívó benzines 3-as BMW

Az E90-es szériában lehetett utoljára szívó benzinmotort kapni, méghozzá elég bőséges választékban - alapesetben mindet kéziváltóval.

Kicsit kevesebb, mint 20 féle teljesítményszint létezett a szívó benzines, négy- és hathengeres változatokban.

A leggyengébb változat a kezdetben 116 majd 122 lóerős BMW 316i, a legerősebb szívó benzines sorhatos pedig a BMW 330i jelzés alatt volt elérhető, a ráncfelvarrás után 272 lóerővel.

BMW E90 M3 - Sedan

A Sedan kivitelről, az E90 M3-ról sem maradhat ki kép - Jól mutat a veséknél az M-es trikolór

A csúcsot azonban a 4 literes, V8-as E92 M3 érte el, 420 lóerővel - elődjéhez, a szintén szívómotoros, de sorhatos E46 M3-hoz képest ez majdnem 80 lóerős teljesítményjavulást jelent.

Az E92 M3 két változata, a GTS és CRT már 450 lóerősek és nem mellesleg szerepelnek a valaha gyártott 10 leggyorsabb BMW listájában is.

Ha már itt járunk, nem szabad kihagyni az egyik legnépszerűbbet, a BMW 335i-t sem, aminek 306 lóereje és 400 Nm-es csúcsnyomatéka bőven több, mint elég a hétköznapokban.

De ha mégsem, akkor a két turbó rengeteg tartalékot rejt - annyit, hogy akár egy 813 lóerős példány is kisülhet belőle. Hihetetlen? Győződj meg róla itt.

BMW 335i Touring, E91

Ez lenne az említett 813 lóerős, 1024 Nm nyomatékú BMW 335i Touring - Brutális!

6. Az E90 320d örök győztes a turbódízelek között

Több, mint 10 teljesítményszint közül válogathat az, akinek dízel E90-esre fáj a foga.

A legharmatosabb változat bár 116 lóerős, nyomatéka bőséges, így már ezzel is jókat lehet autózni. Az örök sláger azonban a 177 vagy 184 lóerős BMW 320d, ami megfelelően vegyíti a takarékosságot és a dinamizmust - vagyis a fogyasztás és a teljesítmény leghatékonyabb kombinációját még mindig a 2000 köbcentis dízelmotor képviseli.

A gázolajos erőforrások tekintetében a legizmosabb viszont a BMW 335d volt két turbóval, 285 lóerővel és 580 Nm maximális forgatónyomatékkal, hátul kétoldalt kivezetett kipufogóvégekkel, akárcsak a benzines változaton.

BMW 320d, E90

7. Az E92 M3 volt az utolsó Coupe M3-as

Ugyan már a BMW E92 esetében is kérdéses volt, hogy mi lesz a neve, az új rendszert végül csak a következő generációval vezették be. Így az F82-est már BMW M4 néven dobták piacra.

Mindez azt is jelenti, hogy minden bizonnyal utoljára készült kétajtós Coupe karosszériás sportautó M3 név alatt - ez volt a BMW E92 M3. Ezután az M3 jelzést ugyanis a négyajtós változat, a BMW F80 örökölte meg.

Az utolsó M3 Coupe egyébként egy 420 lóerős V8-assal szerelt példány, színe a GTS-ről származó Fire Orange, belterét pedig fekete bőrkárpit borítja.

BMW M3 Coupe, E92

8. E90 M3 CRT, avagy Karbon Verseny Technológia

Ennyit jelent magyarul a CRT rövidítés, mely nem csak az egyik leggyorsabb, de a legritkább BMW M3-at is jelöli, melyből mindössze 67 darab készült.

A négyajtós modellt az E92 M3 GTS 4 literes, V8-as, 450 lóerős és 440 Nm csúcsnyomatékot leadó motorjával és 7 sebességes duplakuplungos váltójával (DCT-váltó) szerelték.

BMW E90 M3 CRT

A jelentősen kikönnyített E90 M3 CRT-t nagyobb fékekkel, titánium kipufogórendszerrel és átprogramozott kipörgésgátlóval kínálták.

A következetes súlycsökkentésnek hála, csak a beltéri elemeken 70 kg-ot nyertek a bajor mérnökök.

Kívül piros díszítéssel feldobott Frozen Polar Silver fényezést kapott, a belteret alcantara és Sakhir narancs színű bőr borítja, az alumínium díszbetéteken pedig sorszámozott plakettet találunk.

BMW M3 CRT

9. BMW 335is Coupe, a kis M3

Kizárólag amerikai piacra készült a BMW 335is nevezetű modell, melynek a nevéből is sejthető, hogy ez a 335i jelzésű modell egy sportosabbra hangolt változata.

A BMW 335is Coupe motorja 326 lóerős, csúcsnyomatéka pedig 450 Nm.

A 7000 darabban gyártott modellnél a megnövekedett teljesítményhez a technikát is hozzáigazították, merevebb motortartó bakokat, hatékonyabb hűtési rendszert és olajhűtőt kapott, ehhez megkapta az M-csomagot, aminek nagyobb hűtőnyílásaira szükség volt.

BMW 335is Coupe

A sportos modellt 7 sebességes duplakuplungos (DCT) vagy hatsebességes kéziváltóval is rendelhetővé tették.

A látványt a teljes M-csomag mellett, fekete vesék és kipufogók, valamint Styling 313-as felnik tették egyedibbé.

BMW E92 335is

10. BMW E90 320si, avagy az utód a WTCC-ben

2006-ban váltotta az E46-ost az E90-es szériából készült versenyautó a WTCC-ben BMW 320si néven, amiből egy különleges utcai változat is készült, amely egyike az utolsó homologizációs céllal készült BMW-knek.

A 2011-es brazil futamon debütált az utódja, melyet BMW 320 TC-nek kereszteltek. Ebben már a kétezres szívómotor helyett egy 1,6 literes turbómotor dolgozott, hozzá egy hatsebességes szekvenciális váltót kapcsoltak.

Teljesítménye 310 lóerő és 420 Nm, súlya pedig 1.170 kg.

A versenytechnikának igencsak borsos ára van: aki annak idején a BMW 320si-vel szeretett volna versenyezni, annak jócskán a zsebébe kellett nyúlnia, az ára ugyanis 70 millió forint körüli összeg volt.

BMW E90 320si - WTCC

Az E90-es széria modelljeiről további 67 nagy felbontású képet találsz a carsbase.com galériájában.

Ha pedig mélyebben érdekel a széria, látogasd meg az e90post.com fórumot és csemegézz a több tucat téma között.


Szeretnél még ilyen tartalmas cikkeket olvasni? - Nyomj egy lájkot és kövesd a BMW3KLUB.hu-t! (Ha eddig nem tetted volna.)

 

Ne felejtsd el megosztani ezt a cikket a BMW-s ismerőseiddel is.

facebook megosztás

További olvasnivaló: 40 éves a 3-as BMW - Íme a 10 legjobb modell 

BMW típusok

Ajánló
Kommentek
  1. Én