3-as BMW típusok: 40 év 10 legjobb modellje

A BMW 3-as sorozat története 1975-ben kezdődött. Ekkor mutatkozott be az első 3-as BMW, az E21. Azóta eltelt 40 év és a bajor autóóriás számos modellel örvendeztette meg a széria rajongóit. A legjobb 3-as BMW típusok következnek most - képekkel.

Követsz már minket? - Ha még nem, akkor nyomj 1 lájkot és csatlakozz több, mint 26.000 BMW-rajongóhoz!

 

Nem csak a BMW 100. születésnapja aktuális mostanában, de a prémium autógyártó legsikeresebb szériája, a 3-as BMW is nem túl rég ünnepelte 40. évfordulóját.

A 3-as BMW első típusa, az E21, 1975 májusában mutatkozott be a legendás 02-es sorozat utódjaként, gyárilag kizárólag csak kétajtós kupé kivitelben.

Az eddig bemutatott hat generációnyi 3-as BMW mindig aktuálisan a márka legfontosabb modellje, új- és használt autók tekintetében is.

Ezért most összeszedtem a 10 legjobb darabot az E21-től F30-ig terjedő életpályából.

3-as BMW

 

10. BMW 320si (E90)

Homologizációs céllal csupán 2.600 darab készült a WTCC-s versenyautó utcai változatából, a BMW 320si-ből, melynek gépházteteje alatt egy szinte teljes egészében kézzel összeszerelt, 2 literes, négyhengeres szívómotor dolgozott.

A 173 lóerőre növelt, 200 Nm-t tudó szívómotorral a BMW 320si a 100-as sprintet 8.1 másodperc alatt teljesíti.

Ez annak köszönhető, hogy nagyobb szívó- és kipufogó szelepeket alkalmaztak, valamint a löketet 88 milliméterre csökkentették, cserébe a furat 85 milliméterre nőtt. A dugattyúk a Forma-1-ből érkező spéci alumínium ötvözettel bevont hengerfalak között futnak, a szénszálas hengerfej fedél alkalmazásával pedig 10 kilót spóroltak.

A BMW 320si-hez alapáron járt a teljes M-csomag és a Motorsport alufelni szett.

BMW 320si

9. BMW 3-as sorozat (E21)

Az első darab mindig meghatározó.

A BMW 3-as sorozat történelme tehát '75-ben kezdődött és a márka tulajdonosa, Herbert Quandt felügyelete alatt született, a formatervért pedig a számos gyönyörű autót alkotó Paul Bracq felelt.

Bob Lutz egykori kereskedelmi vezető a napokban elárulta, hogy az E21-es az a modell, amiről majdnem eltűnt a védjegynek számító vese alakú hűtőrács.

A tervek szerint egy vízszintes vonallal elválasztott nyitott dizájnt kapott volna  a front, akárcsak az akkori amerikai autókon. Ez azonban nem csak borzalmasan nézett ki, de a jellegzetes vesék nélkül teljesen karakterét is vesztette az autó.

A dizájn egyértelmű továbbgondolása a 02-es sorozatnak, ugyanakkor szándékosan mutat hasonlóságot az E12-es 5-ös sorozattal, hiszen az egységes márkaarculat mindig fontos volt.

BMW E21

A külsőn minden BMW-s jellegzetesség megtalálható, a cápa orron elhelyezett kerek fényszóróktól, a hosszú gépháztetőn át, egészen a C-oszlopon lévő hokiütőig.

(Az E21-et kis cápának is szokás hívni, a nagyobb testvér, a BMW E24 után.)

Az egyetlen kritika a hátsó lámpákat összekötő műanyagbetétet érte, ez akkoriban szokatlan megoldás volt.

Az igazi újdonság a vezetőorientált műszerfallal felszerelt belső tér volt, melyben nagy figyelmet fordítottak a passzív biztonságra is.

A BMW E21 kezdetben az M10-es négyhengeres motorok különféle változataival volt elérhető: a 89 lóerős 316-os jelentette az alapmodellt, a 318-as már 98 lóerős volt, a csúcsot pedig a Solex karburátoros 320-as jelentette 123 lóerővel - ezt jelezte a duplázott első fényszóró is.

A hathengeres modellek csak az 1977-es Frankfurti Autószalonon mutatkoztak be, a 323i-ben már K-Jetronik befecskendezéssel.

A kabrió modelleket egy külsős cég, a Baur készítette, összesen 4.595 darab készült a nyitott változatból.

Ha szeretnél még egy kicsit nosztalgiázni a BMW E21-ről, akkor látogasd meg a carsbase.com galériáját, ahol további 36 nagy felbontású fénykép vár rád.

BMW E21 316

8. BMW 335d xDrive M Sport (F30)

Bár az F30 335i (ami a frissítés után lett kicsit erősebb 340i) sokkal inkább közel áll a hagyományos BMW értékekhez, viszont a dízel csúcsmodell nyújtja azt, amit napjainkban a vásárlók elvárnak a bajoroktól.

A BMW 335d jelenleg a leggyorsabb 3-as az M3 után a palettán.

A sorhatos biturbó dízelmotor 313 lóereje és az 1500-as fordulattól rendelkezésre álló 630 Nm csúcsnyomatéka kellő erőt nyújt.

A nyolcsebességes automataváltó tud kényelmes és sportos is lenni.

Az intelligens xDrive összkerékhajtás pedig minden körülmények között biztos kezelhetőséget biztosít.

Mindez az M Sport köntösbe csomagolva egy igazán megnyerő kombinációt alkot, mely 4,8 másodperc alatt ugrik 100 km/órás sebességre.

BMW 335d xDrive M Sport, F30

7. BMW 320d (E46)

A BMW E46 az a modell, ami ma kartávolságon belülre hozza a BMW-érzést az erre fogékonyak számára.

A BMW E46 320d kellő dinamizmusa, kedvező fogyasztása és fenntarthatósága okán is jogosan szerepel a tíz legjobb között. Egyébként ez a változat vezeti még mindig a külföldről behozott használt autók eladási listáját.

Nem mellesleg a Dr. Anisits Ferenc vezetése alatt készült, 1998-ban bemutatkozó négyhengeres turbódízel motor egy 200 lóerős változata volt az első, mely gázolajos létére győzni tudott a Nürburgring-en rendezett 24 órás versenyen.

Ezt a hosszú távú próbatételt mindenképp ki kellett állnia a konstrukciónak a sorozatgyártás megkezdése előtt.

Az E46 320d kezdetben 136, 2003-tól viszont már 150 lóerős változatban volt elérhető - négyajtós sedan, kombi (Touring), Coupe, Cabrio és akár háromajtós Compact karosszériában is.

Az alábbi képen a saját E46 320d-met láthatod - úgy gondolom, ennél jobb alkalom nincs is arra, hogy bemutassam. (Zsolt, BMW3KLUB.hu alapító)

BMW E46 320d

6. BMW 3-as sorozat (E36)

A BMW E36 volt az első, teljes mértékben számítógéppel tervezett típus. Nem véletlenül látszódik sokkal modernebbnek, mint az előző két generáció.

Ezzel a modellel nőtt ki igazán a 3-as sorozat a kompakt kategóriából - méretei hatalmasat nőttek az E30-ashoz képest, formailag pedig egy egészen más korszak előfutára lett.

BMW E36 Sedan

Annak ellenére, hogy a fejlesztés már '81 júliusában elkezdődött, a véglegesítés csak 1988-ban történt meg és az E36 végül két évre rá, 1990 augusztusában került sorozatgyártásba.

Az összeszerelés nem csak Németországban, de az Egyesült Államokban, Mexikóban és Egyiptomban is folyt.

A modellpaletta a 100 lóerő körüli teljesítményű E36 316i-vel indult, a csúcsot pedig a pályafutása során 286-ról 316 lóerősre erősödött E36 M3 jelentette.

A BMW E36 M3 az amerikai Car and Driver magazin szerint korának legjobban vezethető autója volt.

BMW E36 M3

5. BMW M4 GTS (F82)

Azt hiszem, hogy nem okoz senkinek meglepetést, ha azt mondom, a modellpaletta szélesítésének és a marketing erejének hatására a BMW 3-as sorozat Coupé, Gran Coupé és Cabrio változatait ezentúl 4-es sorozat alatt találjuk meg.

A 700 darabban gyártott és napok leforgása alatt elfogyott GTS-ben mutatta meg a BMW mindazt, amit ma egy sorozatgyártott sportmodellbe bele tudnak rakni.

Az M3-asok 30. születésnapjára elkészült BMW M4 GTS valójában egy utcán is használható pályaautó - ehhez hűen a hátsó ülések helyén bukókeret, az elsőkén pedig kagylóülések fogadják a tulajdonosokat, sokpontos biztonsági övekkel kiegészítve.

BMW M4 GTS

A temérdek szénszálas elem használatának köszönhetően egy lóerőre mindössze 3 kg súly jut.

A feltűnően narancssárgával kiemelt aerodinamikai kiegészítők mellett, szemet gyönyörködtető látvány a Styling 666 nevű alufelni és az OLED hátsó lámpák is.

Az igazi újdonság azonban a vízbefecskendezéssel - mely a szívócsőbe áramló levegő hűtésével javítja a töltést - 500 lóerősre és 600 Nm nyomatékúra izmosított sorhatos biturbó motor.

Ezzel a technológiával az M4 GTS 3,8 másodperc alatt éri el az ominózus 100 km/h sebességet és 305 km/h-ig meg sem áll.

BMW F82 M4 GTS

4. BMW 335i Touring (E91)

Bár sokak szerint kilóg a 3-as BMW-k sorából a Chris Bangle-korszak alatt készült E90-es széria, a kombiért felelős tervező, Cristoph Nordmann mégiscsak jó munkát végzett.

Különösen a már modellfrissített (E91 facelift) és az M-csomagos verzió harmonikus, amiből a 3 literes turbós benzinessel, kéziváltóval és hátsókerékhajtással a családapák titkos vágyálma lehet belőle.

Ez a BMW 335i Touring.

306 lóerő és 400 Nm nyomaték jóformán bármire elég az autópálya belső sávjától a hétvégi pályanapokig, nem beszélve a hétköznapi felhasználásról.

2005 és 2009 között a BMW E91-ből összesen 412.723 darabot gyártottak.

BMW 335i Touring, E91

3. BMW M3 Limousine (F80)

Az első turbós M3-ként jelent meg 2013-ban a BMW F80 és párja, az F82-es kódjelű BMW M4, melyek egy merőben új generáció tagjai.

Igazi modern sportautó, ami ötvözni tudja a hétköznapi használhatóságot a versenypályán elengedhetetlen keménységgel és dinamizmussal - a kettőt pedig pár másodperc és egy gombnyomás választja el egymástól.

Mindez annak köszönhető, hogy az új F80 M3-at két DTM pilóta, Bruno Spengler és Timo Glock csiszolta finomra a legendás Nürburgring-en.

BMW F80 M3

A power dome-os gépháztető alatt egy 3 literes, sorhatos biturbó motor lakik, mely alapesetben 431 lóerőt és széles tartományban elérhető 550 Nm maximális forgatónyomatékot ad tovább a hatfokozatú kéziváltón vagy a 7-sebességes duplakuplungos automatán és az aktív M differenciálművön keresztül a hátsó kerekekhez.

Bár a teljesítmény nem nőtt jelentősen, a BMW F80 M3 mégis sokkal gyorsabb elődjénél, hiszen minden eddiginél fontosabb szempont volt a súlycsökkentés, aminek okán több karbon elem is került a vázba.

És hogy mit jelent ez?

A DCT-váltós F80 M3 mindössze 4.1 másodperc alatt teljesíti a 100-as sprintet és ettől csak hangyányival marad le a kéziváltós kivitel, amelynek ugyanehhez 4.3 másodperc szükséges.

BMW M3 F80

2. BMW M3 Sport Evolution (E30)

Mindössze 600 darab készült a BMW E30 Sport Evo Coupe változatából és egy darab a Cabrio-ból, ezzel ugyancsak a negyedik legritkább változat az első M3-asból, de kétség kívül az egyik legvágyottabb.

2,5 literesre nőtt S14-es, négyhengeres sportmotorja már 235 lóerős és 6,1 másodperc alatt gyorsította 100 km/órás sebességre a kevesebb, mint másfél tonnás sportkocsit.

5-sebességes váltója a Getrag-tól érkezett igazi sportváltó, amin az 1-es fokozat balra lent található, hogy a gyakrabban használt fokozatok között könnyebb és gyorsabb legyen a kapcsolás.

Az M3-as masszívabb és merevebb karosszériáját a Sport Evolution esetében erősebb fékek lassították, a pályázáshoz hasznos, állítható első splittert és hátsó szárnyat kapott, valamint kizárólag feketében vagy pirosban volt rendelhető.

A BMW E30 M3 Sport Evolution egy igazi ritkaság, ezért érdemes alaposabban szemügyre venned: 16 minőségi képet találsz a carscoops.com galériájában.

BMW E30 M3 Sport Evolution

1. BMW M3 Coupe (E46)

A technika már kellően fejlett volt, hogy hétköznapokon is használható, de kemény sportautó szülessen, ugyanakkor még nem szorultak rá annyira a BMW mérnökei a lehetetlen kibocsátási kvóták teljesítésére, így ideális idő volt arra, hogy megszülethessen a valaha készült legjobb modell, a BMW E46 M3.

Ulf Weidhase máig tartó hagyományt teremtett azzal, hogy az E46-os sárvédőjére felhelyezte az E9-es elegáns, króm kopoltyúját, a motorháztetőre erőt sugalló power dome-ot tett.

BMW E46 M3

A 343 lóerős, 3,2 literes sorhatos üvöltését pedig négy, egyenesen elvágott kipufogóból hallhatjuk - ezeket a jegyeket mai napig nem illik lefelejteni egy vérbeli M-es modellről sem.

Az E46 M3 S54B32-es motorkódját minden BMW Fan álmából felkeltve is tudja.

A 343 lóerős bajor csoda 5.1 másodperc alatt eszi meg a 100-as sprintet, maximális sebessége pedig 250 km/h.

A könnyített változat, a BMW E46 M3 CSL Nürburgring-i 7:50-es körideje pedig máig referenciának számít, hiszen olyan autókat utasított maga mögé, mint a Ford GT, a Ferrari F430 vagy az Audi R8.

BMW E46 M3 CSL


Szeretnél még ilyen tartalmas cikkeket olvasni? - Nyomj egy lájkot és kövesd a BMW3KLUB.hu-t! (Ha eddig nem tetted volna.)

 

Ne felejtsd el megosztani ezt az ünnepi cikket a BMW-s ismerőseiddel is.

Hálásak lesznek érte.

facebook megosztás

Kapcsolódó írásunk: 100 éves lett a BMW - Íme a 10 legjobb modell 

Legjobb BMW

Minden idők 10 leggyorsabb BMW-je

Egy elképesztően részletes cikk, 10 magával ragadó luxus BMW - képekkel és videókkal megspékelve. Ezt ne hagyd ki. És oszd meg a BMW-s barátaiddal is.

Legyél te is a közösségünk tagja - Gyorsan nyomj 1 lájkot és csatlakozz 24.000 BMW-rajongóhoz!

 

A luxusautók kedvelői (és szerintem mindenki más is) nagyra tartják a BMW-t, mint a világ egyik első- és legkiválóbb autógyártó vállalatát.

A BMW immáron 100 éves múlttal a háta mögött elmondhatja, hogy soha nem látott mértéket öltött az autógyártás volumene, mivel csak az USA-ban évente majdnem 300.000 BMW gurul ki a gyárból.

Ami pedig az eladásokat illeti, 2015-ben összesen 1,91 millió BMW-t értékesítettek világszerte, amely 5,2%-kal több, mint az előző évi volumen.

Így nem csodálkozunk azon, hogy a cég a 2015-ös adatai alapján ismét elnyerte a 'Legnagyobb luxusautó-márka' címet, immáron tizenegyedszerre - igen, jól látod, a kék-fehér márka 2005 óta minden évben bezsebelte ezt a presztízs-címet.

A BMW az évek során világpiaci vezetővé vált a design és innováció kategóriákban és ezzel egyidejűleg a luxusautó-szegmens meghatározó szereplője lett.

A német luxusautó-gyártó trió tagjaként a BMW meg tudta tartani a helyét a világ legjobbai között, a gyorsan fejlődő és erősen kompetitív autópiacon.

És mindeközben a gyárból kigurultak durva, sportos modellek is, amelyek közül most a 10 leggyorsabbat nézzük át egy listában.

leggyorsabb BMW

Előre garantálom, hogy egyik jobban fog tetszeni, mint a másik és nehéz döntés elé állítanálak, ha azt mondanám, válassz közülük.

Ja és előre is elnézést kérek tőled, ha nyálas lesz a képernyőd/kijelződ.

Ugyanis nem holmi hétköznapi autókról olvashatsz, nézhetsz képeket és videókat, hanem igazi nyálcsorgatóan ínyenc, brutális (sport)modellekről.

Én már az M5-szekció írása közben kerestem az államat, mert 'útközben' leesett - és jó messzire el is gurult.

Nem az a kérdés, hogy ez veled is megtörténik-e, hanem csak az, hogy mikor. :-)

Jó szórakozást.

10. BMW M3 CRT (E90)

BMW M3 CRT

A BMW E90-es széria egy különleges darabja az M3 CRT, ami egy könnyűszerkezetes sedan M3-változat és ami teljesítményben túlszárnyalja valamennyi testvérét.

Az M3 CRT az M3 GTS-re alapozva készült, de a CRT-változatot sikerült 70 kg-val könnyebbé tenni, így csupán 1580 kg-t nyom.

A 4.4 literes V8-as motorból fakadó 450 lóerővel repül az utakon, amelyet 8300-as percenkénti fordulatszámon ad le, és élvezi az áramvonalasabb, szénszál-erősített elemek előnyeit, melyekkel még jobb teljesítményre képes.

Az M3 CRT maximális nyomatéka 440 Nm, aminek brutális hatását 3750-es percenkénti fordulatszámon érezheted.

Az autó maximális sebessége 290 km/h és mindössze 4.3 másodperc alatt gyorsul fel 100 km/h-ra. (fastestlaps.com)

Az exkluzív Frozen Polar Silver (metál) fényezéssel és az üléseket, ajtókárpitokat díszítő Sakhir Orange színnel, valamint az Alcantara-borítású M-es kormánnyal is kitűnik az alap M3-modellek közül.

BMW E90 M3 CRT

A különleges M3 CRT alatt elöl 245/35, hátul pedig 265/35 méretű, 19 colos styling 359 felnik vannak.

Rossz hír a pénzes autóbolondoknak, hogy csupán 67 db készült belőle, így ha még van is rá pénzed, nem biztos, hogy egykönnyen találsz eladó példányt.

Mondjuk egy hónappal ezelőtt (2015. decemberében) felröppent egy hír az interneten, amelyben egy 145.000 dollárba, vagyis kb. 40.600.000 Ft-ba kerülő BMW E90 M3 CRT modellről írtak.

Az eladó példány az egyik, az Egyesült Királyság területén lopakodó 7 db M3 CRT közül - szinte újszerű darabról beszélünk, mert négy év alatt pusztán 3100 mérföldet, vagyis kb. 4990 km-t tettek bele.

Ti kiadnál érte több, mint 40 millió Ft-ot? - Ha azt nézed, hogy egy borzasztó ritka és nagyon erős modell tulajdonosa lehetnél, amelyben még garantáltan éreznéd a gyári illatot, mert szinte még új a maga ~5000 km-ével, akkor a válaszod talán igen lesz.

Mindenesetre írd meg nekünk a véleményedet kommentben, a Facebook-bejegyzésünk alatt.

9. BMW F10 M5

BMW M5

Az új BMW M5 (F10) gyorsabb és szebb, mint valaha - az új modell már-már vetekszik a nagyobb testvérével, a BMW M6-tal.

A Car and Driver magazin minden évben megrendezi a Lightning Lap nevű eseményt, amely dióhéjban arról szól, hogy a magazin kiválaszt néhányat az adott év új, leggyorsabb modelljei közül, majd az egyes modelleket kiviszik a Virginia International Raceway nevezetű versenypályára és kihozzák belőlük a lehetséges maximumot.

Valamennyi autó leggyorsabb eredményét veszik figyelembe és ebből készül el az aktuális TOP 10-es lista.

A Car and Driver összerakott egy olyan listát, amely a Lightning Lap történetében valaha részt vett leggyorsabb sedan modelleket tartalmazza.

Ez a lista csak a száraz, kőkemény számokról szól, a menettulajdonságok vagy a vezetési élmény (és hasonlók), mint megszokott szempontok egyáltalán nem játszanak szerepet ezen lista végeredményében.

A dolog egész egyszerűen csak a lóerőről és a menetidőről szól.

A BMW F10 M5 a 2013-as eredménye alapján, 9. helyezettként bekerült a 2015-ben elkészült 'The 10 fastest sedans in Lightning Lap History' ('A 10 leggyorsabb sedan a Lightning Lap történetében') című listába.

A listán szereplő modellek közül némelyik minden körülmények között brutálisan gyorsnak számít és megállja a helyét, nem csak a sedan-ok világában.

Az egyik ilyen modell a BMW F10 M5 - nem nehéz kitalálni, hogy miért.

BMW F10 M5

A motorháztető alatt rejtőzik a 4.4 literes ikerturbós V8-as moci, amelyből 560 lóerős teljesítmény érkezik a hátsó kerekekre és amelynek köszönhetően puszta 4.1 másodperc alatt már 100 km/h-s tempóval szeli az utakat az M5. (bmw-post.com)

Az M5 F10 kétségkívül egy brutális luxusautó, 7-sebességes DCT-váltóval.

Az M5 F10 nem könnyűszerkezetes technológiával készült, így a Virginia International Raceway versenyen elért 3:05:2 eredménye elképesztően és kimagaslóan jó - ráadásul ez az eredmény még a 2013-as gyári M5 modell érdeme, az azóta több tuningcég által is felturbózott F10 M5-változatokkal még jobb helyezést érne el a listán.

Például a BMW F10 M5 Competition Package már 575 lóerős teljesítményre képes, viszont ennél is durvább az a tuningolt F10 M5, amelyből ehhez képest 74 lóerővel nagyobb, egészen pontosan 649 lóerős teljesítményt tudtak kihozni - és a Sport Auto magazinos srácok 7:54-et mentek vele a Nürburgring-en.

8. BMW M3 GTS (E92)

BMW M3 GTS

A BMW M GmbH 2011-ben kijött az E92 M3 újabb változatával, a könnyebb és erősebb BMW M3 GTS-sel.

A csapat súlycsökkentés céljából eltüntette a hátsó üléseket, valamint a középkonzol és az ajtók is kevesebbet nyomnak a mérlegen, mint a gyári E92 M3-ban. Sőt még a klíma is opcionális választás lett.

A hátsó- és a hátsó oldalsó üvegeket polikarbonátra cserélték, amely nehezebben törik, könnyebb és gyakran még olcsóbb is az üvegnél - a szélvédő és az első oldalsó üvegek maradtak változatlanul.

Az M3-as audiorendszert szintén leselejtezték, valamennyi hangszigetelő anyaggal együtt.

Az egyetlen muzsika az extrém könnyű titán kipufogórendszerből jön.

A BMW M3 GTS 4.4 literes V8-as motorja 450 lóerős teljesítményt képes leadni, így a maximális erőt pont úgy, mint az E92 M3-ban, 8300-as percenkénti fordulatszámon érezhetjük.

A 100-as sprintet mindössze 4.3 másodperc alatt teszi meg és a maximális sebessége 190 mph, vagyis 305 km/h. (fastestlaps.com)

Amíg az alap E92 M3-at megkaphatod manuális váltóval is, addig az M3 GTS csak 7-fokozatú duplakuplungos váltóval (DCT) érhető el.

A nyomtávszélesített M3 GTS 19 colos kerekeken hasítja az utakat, elöl 255/35, hátul 285/30 gumikkal szerelve.

Az M3 GTS-t úgy, mint az alap modellt is, könnyű irányítani a menet stabilizátor rendszer közrejátszásával, ami kissé korán bekapcsol, de bármikor kikapcsolható.

BMW E92 M3 GTS

Lényegében elmondható, hogy egy olyan autóról beszélünk, amivel könnyedén lehet extrém gyorsan csapatni.

A BMW M3 GTS körülbelül kétszer annyiba kerül, mint az alap E92 M3, viszont cserébe ott a tudat, hogy a kézzel készült modellből az egész világon csupán 150 db szaladgál, vagyis rendkívül ritkán bukkan fel az utakon egy-egy példány, de ha mégis, akkor garantáltan megfordulnak utána az emberek.

Egy hónappal ezelőtt, 2015. decemberében olvashattunk róla, hogy egy, az Egyesült Királyságban hirdetett BMW M3 GTS-ért kb. 190.000 dollárt, vagyis 54.720.000 Ft-ot kérnek.

Nem semmi. De hát ahogy a BMW is mondaná, ez gyakorlatilag egy Street-Legal Racecar, avagy egy legális utcai versenyautó - amiből ráadásul csak 150 db van a világon.

7. BMW M3 Coupe DCT (E92)

BMW M3 Coupe DCT

A BMW új 7-sebességes, duplakuplungos váltója (DCT) 2008-tól elérhető az E92 M3 modellekben.

A DCT-váltóval gyorsabban és könnyebben válthatunk fokozatokat, mint a manuális elődjével, többletfogyasztása pedig elenyésző - de még a BMW egészen eddig alkalmazott SMG-váltóját is túlszárnyalja, egyszerűen jobb.

BMW E92 M3, DCT váltó

Az új technológiát most először alkalmazták az M3 történetében.

Így az alany a fent említett, negyedik generációs M3, az E92 M3, amelyben 4.0 literes, 414 lóerős V8-as motor duruzsol - avagy az előző generációt, az E46 M3-at hajtó, sorhatos motor már a múlté.

Ez az első olyan DCT-váltó, amely elbírja, hogy a motort egészen az üvöltő 9000-es percenkénti fordulatszámig pörgessük - köszönjük BMW.

És hogy mennyi az annyi?

A BMW E92 M3 DCT-vel csupán 4.1 másodperc alatt eléred a bűvös 100-as tempót.

6. BMW F80 M3

BMW F80 M3

A BMW F80 M3 egy relatíve új és izgalmas modell, ami 2014-ben debütált a nyílvánosság előtt Detroitban, az International Auto Show keretein belül.

Jason Barlow, a brit GQ Magazine újságírója tesztelte az új modellt és úgy írt róla, hogy az F80 M3 az a BMW, amely olyan elevenen reagál a vezető minden egyes mozdulatára és a megjelenése is olyan kirívó, hogy hetekkel a vezetés után is emlékszik még a legkisebb részleteire is.

Az F80 M3 kiemelkedő modell lett, új szintre lépett és ezzel feladta a leckét a többi autógyártó hasonló kategóriás, konkurens típusának.

BMW F80 M3 beltér

A F80 M3 motorja egy mestermű, ahogy ez általában igaz a többi, M-részleg által épített típus motorjára is.

A 3.0 literes, soros, hathengeres motor 430 lóerős teljesítményre és 550 Nm leadására képes, maximális sebessége gyárilag korlátozott: 250 km/h.

A modern kori követelményeknek eleget téve - alacsony károsanyag-kibocsátás és gazdaságosabb üzemeltetés - a motor duplaturbós.

Az F80 M3-at egyébként az F30 335i követi a sorban a benzines palettán és a teljesítménybeli különbség igen jelentős köztük, hiszen a 335i "csak" 306 lóerős és 400 Nm nyomatékot tud - hozzáteszem, ezen a szinten már bármelyik több mint kielégítő lenne egy BMW-s számára.

BMW M3 Sedan

A 430 lóerős teljesítményt természetesen a hátsó kerekekre adja le a 6-sebességes váltóval szerelt modell, amit egyébként lehet kérni 7-sebességes M DCT-váltóval is.

Attól függően, hogy melyik váltóval szerelt modellt vezeted, a fogyasztása kb. 8.3-8.8 liter között lesz, ami ekkora teljesítményhez igen vonzó tud lenni.

A BMW F80 M3 joggal kerül be a top autók listájába - a 100-as sprintet villámgyorsan, puszta 4.1 másodperc alatt teljesíti a DCT-váltós kivitel. (fastestlaps.com)

A hagyományos, 6-sebességes manuális váltóval szerelt F80 M3 ettől csak elhanyagolhatóan marad le a 4.3 másodperces gyorsulásával.

Tetszik ez a cikk? - Ha szeretnél még ilyen egyedülálló írásokat olvasni, nyomj 1 lájkot és kövesd a BMW3KLUB-ot!

 

5. BMW M6 Coupe (F13)

BMW M6 Coupe

Kedves BMW M6 F13, alig ismerünk rád.

Az M6 név valamikor az 1980-as évek közepén csendült fel először és a modell soros, hathengeres motorral, valamint manuális 6-os váltóval gurult ki a gyárból. De mi a helyzet ma?

A harmadik generációs, új BMW M6 (F13) a fentebb már említett, 7-sebességes DCT-váltóval, duplaturbós, V8-as motorral és közel két tonnás (1925 kg) saját tömeggel jelenik meg előttünk.

Egy behemót luxusautóról beszélünk, de ezen nem kell csodálkoznod, mert a méreteivel és így a tömegével is abszolút illeszkedik a luxusautóktól megszokott súly- és méretarányokba.

Piros pontot érdemelnek azonban a mérnök kollégák azért, hogy a szénszál-erősítésű műanyagtetővel, az üvegszálas műanyag sárvédővel és csomagtérajtóval, az alumínium motorháztetővel és ajtókkal ügyeltek a lehetséges súlycsökkentés elérése is.

Persze nem csak a méretei nagyok, de kényelmi extrák listája is hosszas és ha ezeket mind igényeljük a bajor ragadozóba, akkor könnyedén felcsúszik az ára akár 40 millió Ft-ra is.

BMW M6 F13

A 4.4 literes motor a maximális 560 lóerős teljesítményt 6000-es percenkénti fordulatszámon adja le, amihez 680 Nm nyomaték társul. (caranddriver.com)

Gyárilag korlátozott maximális sebessége 250 km/h.

Szerintem egyetérthetünk abban, hogy ezek azért brutális számok. De figyelj, mert most jön az, ami indokolja a fantasztikus bajor vas helyét ebben a Top 10-es listában.

A 100-as sprintet ugyanis röpke 4.2 másodperc alatt teljesíti - eszméletlen.

A BMW hivatalos honlapján található adatok szerint városon belül 13.9 litert, városon kívüli 7.6 litert, míg kombináltan 9.9 litert zabál.

Aki egy 40 milliós autót megengedhet magának, azt biztosan nem fogják ezek a számok elriasztani, mert ez így papíron igen barátinak tűnik a fent írt, döbbenetes teljesítmény-adatok tükrében.

És ezt a BMW-nél is így gondolják.

Idézek a hivatalos honlapról:

A 8 hengeres M TwinPower Turbo benzinmotor megmutatja, hogy a teljesítmény és a hatékonyság többé nem egymást kizáró tényezők, hála az olyan intelligens BMW EfficientDynamics technológiáknak, mint a fékenergia-visszanyerés. A bizonyíték a teljesítményhez képest szerény, 9,9 l/100 km-es átlagfogyasztás.

Említésre méltó, különleges extra az M Karbon-Kerámia Fékrendszer, melynek felára több millió forint.

Karbon-Kerámia Fék

És hogy milyen előnyökhöz jutsz, ha rááldozol milliókat erre?

A BMW honlapján tökéletesen összefoglalták a Karbon-Kerámia Fékrendszer előnyeit:

Az M karbon-kerámia fék az autóversenyzés világából származó technológiák átvételének eredménye.

Az innovatív karbon-kerámia kompozit féktárcsáknak köszönhetően a fékerő még közvetlenebbül érvényesül, emellett szinte teljesen eltűnik a fékfáradás jelensége.

A karbon-kerámia fékek nem rozsdásodnak, rendkívül kopásállók, igen jó hő-tűrő képességűek, mindemellett hozzájárulnak a jármű tömegének csökkentéséhez is.

Kis tömegüknek köszönhetően csökkentik a forgó és a rugózatlan tömeget, még jobbá teszik a gyorsító képességet, élénkebbé teszik kormányzást és általában a menettulajdonságokat, fokozzák a dinamizmust és a tapadást, javítják a rugózási kényelmet és mérséklik a fogyasztást.

4. BMW M5/M6 (F10/F13) Competition Package

BMW M5, BMW M6, Competition Package

2013-ban mutatták be a BMW M5 (F10) Competition Package változatot, amely több szempontból is eltér a hagyományos M5 modelltől.

Például a teljesítményt 560-ról 575 lóerőre fokozták, amit 7000-es percenkénti fordulatszámnál produkál.

Emellett módosítást kaptak a felfüggesztések és a stabilizátor pálcák (közismertebb nevén: kutyacsontok), amelynek eredményeként kb. 10 mm-el már lejjebb csücsült a Competition Package kivitel.

A csomag tartalmazza még az exkluzívan tervezett, 20 colos Style 601M könnyűfém felniket.

De a vásárlóknak lehetősége van ehelyett választani a szintén 20 colos Style 343M felniket is. (Szerény véleményem szerint ez sokkal stílusosabb választás az M5 formavilágához.)

Összevágtam egy képre a két felnit, hogy lásd is, miről van szó.

BMW style 343m, BMW style 601m,

Szerintem egyértelmű, hogy a 343M agresszívabb és erőteljesebb megjelenésű - ezért is illik jobban az M5-kasztnihoz.

Az M5-ös csúcsragadozó a 680 Nm nyomatékot 1600-as percenkénti fordulatszámnál kezdi leadni és mindössze 4.1 másodperc alatt gyorsul fel a bűvös 100 km/h sebességre. (fastestlaps.com)

Gyorsulás szempontjából tehát változatlan teljesítményt nyújt, mert az alap M5 modellnél is 4.1 másodperces 100-as sprintet mértek.

Bár hozzáteszem, ahány weboldal, annyiféle szám - volt olyan tesztelő, aki állítólag 3.7 másodperc alatt gyorsult fel 100 km/h sebességre az alap M5-tel.

Lényeg a lényeg, egyértelműen itt a helye a listában.

BMW M5 F10, BMW M6 F13, Competition Package

Míg az előbbi M5 és M5 Competition Package között csak +15 lóerő a különbség, addig az új M6-tól az M6 Competition Package már +40 lóerő.

Igen, jól látod.

Ha a Competition Package kivitelt rendeled meg, akkor kapsz egy 600 lóerős szépséget és szörnyeteget egyben. Brutális.

Az autó belterére pedig nehezen találok szavakat. De azért mégis megpróbálom néhány szóval kifejezni a véleményemet róla.

Lenyűgöző, impozáns, modern és elképesztően ízléses. Egyszerűen azt érzed, amikor ránézel, hogy kell - nagyon kell. 

BMW M6 F13 beltér, interior

A csúcsnyomaték is nőtt, 680 Nm-ről 700 Nm-re, amely az 1500-6000 percenkénti fordulatszám-tartományban teljesedik ki.

A 100-as gyorsulásra különböző számadatokat találtam.

Volt, ahol 3.8 másodpercet és volt, ahol 4 másodpercet írtak az M6 Competition Package 0-100 km/h sprint időeredményére.

Mindkettő eredménnyel méltán hasít ki magának egy helyet ebben a listában.

Amíg az alap M6 modelleket 19 colos, addig az M6 Competition Package modelleket 20 colos felnikkel látták el.

Ezek tehát a Competition Package kivitel főbb előnyei az M6 esetén.

Engem meggyőzött. És téged?

Írd meg a véleményedet a Facebook-bejegyzésünk alatt.

3. BMW X5 M/X6 M

BMW X5

BMW X5 M: A térhódító - ezzel a szlogennel indul a BMW hivatalos honlapján a 2015-ben megjelent új luxus SUV, a fizika és a logika törvényeivel is dacoló brutális X5 M bemutatója.

Megjelenésével és teljesítményével azonnal kiérdemli a figyelmedet.

A számok önmagukért beszélnek: A 4.4 literes, V8-as M TwinPower motor 575 lóerőt és 750 Nm nyomatékot bombáz a négy kerékre (xDrive), miközben a 100-as sprintet puszta 4.2 másodperc alatt megeszi.

Egy 2,4 tonnás SUV-tól óriási teljesítmény a 4.2 másodperces gyorsulás - ezzel rögtön biztosította is a helyét ebben a listában.

BMW X5 M, beltér

Az X5 M-et 8-fokozatú M Steptronic automataváltóval szerelték, de a vezető az M sebességváltó karral, illetve a kormánykerékben lévő váltófülekkel „D” és „S” módban manuálisan is válthat. A manuális „S” módban az M Steptronic sebességváltó nem vált feljebb automatikusan, így a motor szükség esetén a maximális fordulatszámig pörgethető. (bmw.hu)

A gyári adatok szerint a ragadozó kombinált fogyasztása 11.1 liter - én azért kételkedem, hogy egy ilyen teljesítményértékekkel rendelkező, duplaturbós V8-as ennyiben megáll vegyesben.

De szerintem abban egyetérthetünk, hogy aki ilyen autót megengedhet és megenged magának, annak a fogyasztás nem fog problémát okozni.

Ha alapfelszereltséggel kéred az X5 M-et, akkor a 20 colos, 611M típusú felniken, és elöl 285/40, hátul pedig 325/35 méretű gumikon fogsz vele kigurulni a márkakereskedésből.

De opcionálisan kérheted a 21 colos, kovácsolt 612M típusú felnikkel is.

BMW X5 M felni

Az X5 M nagy különlegessége még, hogy LED-fényszórói képesek külön megvilágítani az autó elé kilépő, az autó előtt átsétáló gyalogosokat - olykor életmentő lehet ez a funkció.

Köszönjük ezt is, BMW.

Most pedig térjünk át az új csúcsragadozó BMW X6 M (F86) modellre.

BMW X6 M

A BMW F86 X6 M a jellegzetesen M-es teljesítményt az X modellek rugalmasságával elegyíti - ezzel a mondattal indít a bemutató oldal a hivatalos honlapon.

A hivatalos adatok szerint a 2,34 tonnás luxusterepjáró 4.2 másodperc alatt van 100-on. Elképesztő.

Ennél viszont még jobb eredményt értek el vele nálunk Magyarországon: az Autónavigátor csapata az X6 M tesztelése során 3.964 másodperc alatt teljesítette a 100-as sprintet. Még elképesztőbb.

Ezen számok ismeretében már te sem csodálkozol, hogy mit keres a 10 leggyorsabb BMW között a behemót X6 M, a maga 2,34 tonnás tömegével.

A csúcsragadozót a 4.4 literes, duplaturbós, V8-as M TwinPower Turbo benzinmotor hajtja, ami 575 lóerőt képes kipréselni magából. És 750 Nm nyomatékot.

Mi ez, ha nem egy 21. századi, élő autólegenda?

A szemünk előtt zajlik a 21. század technológiai, autóipari forradalma. És az X6 M az új bizonyíték erre.

BMW F86 X6 M, beltér

Amit viszont az X6 M esetében sem tudok elhinni, az a hivatalos adatok szerinti 11.1 literes kombinált fogyasztás.

De ismét nem lényeg, mert egy alapáron 35 milliós luxusautóról beszélünk, amihez ha még extrákat is kérünk, akkor számítsunk rá, hogy az ár könnyedén súrolhatja a 43 milliós értéket is.

Aki ilyen összegekkel dobálózhat, azt nem fogja érdekelni, hogy a legújabb technológiákkal és hihetetlen mérnöki precizítással készült, forradalmian új BMW X6 M fogyasztása 11.1 vagy éppen 15-16 liter.

Mert tudja, hogy ő azon néhány ember egyike, akik ma Magyarországon egy közel 40 milliós, egyedülállóan gyors és elkápráztató luxusterepjáróval szelhetik az utakat.

(Ha érdekelnek az előző generációs BMW X5/X6 modellek is, akkor ajánlom figyelmedbe a "Vagány női autók: 10 BMW, amit imádnak a csajok" című cikkemet.)

2. BMW M6 Gran Coupe

BMW M6 Gran Coupe

Tökéletes formába öntött erő - ezzel a szlogennel kezdi az M6 Gran Coupe jellemzését a BMW hivatalos honlapja.

Az új BMW M6 Gran Coupe 4.2 másodperc alatt éri el a 100 km/h tempót, így ezzel máris helyet nyert magának a valaha gyártott 10 leggyorsabb BMW modell listájában.

Akárcsak az imént bemutatott X6 M-et, a BMW M6 Gran Coupe-t is a 4.4 literes, V8-as M TwinPower Turbo benzinmotor repíti az utakon.

Kombinált átlagfogyasztása a gyár adatai szerint 9.9 liter/100 km.

Képzeld el, ahogy lepadlózod ezt az 560 lóerős bajor gépet, amiből ekkor éppen a 680 Nm-es nyomatékot préseled ki - egész biztosan felállna a szőr a hátadon attól az óriási erőtől és lendülettől, amire ez a csoda képes.

Egy ilyen szörnyetegnél fontos, hogy hatékony legyen a fékrendszer is, így az M6 Gran Coupe-t karbon-kerámia fékekkel szerelték fel. Erről fentebb, az M6 Coupe-nál már írtam néhány sort.

Az Individual belső pedig fantasztikus eleganciát és sportosságot ötvöz - körülbelül 2 millió Ft felárral kérheted, ami valljuk be, az autó 40 milliós teljes árához képest már nem is tűnik olyan soknak.

BMW M6 Gran Coupe - felni, beltér

Különlegesség képpen úgy gondoltam, mutatok neked egy igazi ínyenc 6-os BMW-t, ami bár nem M6, de egy 640d Gran Coupe.

Az alábbi képen egy, a 2013-as Genfi Autoszalon keretein belül, a német AC Schnitzer tuningcég által készített, egyedi 640d Gran Coupe-t láthatsz.

BMW 640d - Ac Schnitzer

A fényezés neve Magic Copper és az autó számos része szénszál-erősítésű, kezdve az első splittertől egészen a hátsó lökhárítóig.

Az impozáns AC Schnitzer-felnik mellett még megemlíteném, hogy a 640d alatt teljesen új sportkipufogó rendszer van a jobb hangzás érdekében. Ami amúgy emellett az autó megjelenését egyedibbé és még brutálisabbá teszi.

Nézz meg róla még több képet a bmwblog.com cikkében.

1. BMW M5 30 Jahre Edition

BMW M5 30 Jahre

A lista utolsó és egyben legkülönlegesebb, legínyencebb típusa következik: BMW M5 30 Jahre kivitel.

2014-ben ünnepelte 30. évfordulóját a BMW M5 széria és a vállalat természetesen méltó módon emlékezett meg erről a jeles eseményről, a BMW M5 30 Jahre modellel.

Az ünnepi M5-ből csak 300 db készült és nagyon gyorsan el is kelt mind világszerte, 30 db az USA-ban mindössze néhány perc alatt.

Az M5 30 Jahre Edition teljesítményértékei elképesztőek: 600 lóerő, 750 Nm nyomaték, 3.9 másodperces 0-100 km/h gyorsulás - ezeket tudja a 4.4 literes, V8-as, duplaturbós moci.

Ezekkel a számokkal az M5 30 Jahre Edition a legerősebb és legkülönlegesebb M5 széria, amit valaha gyártottak.

BMW F10 M5 30 Jahre Edition

Utánanéztem, hogy vajon mennyiért kapkodták el az ünnepi bajor autócsoda puszta 300 példányát.

Ami azt illeti, változatos árakra bukkantam: volt olyan példány, amelyikért 700.000 dollárt fizettek, ami 196.000.000 magyar forintnak felel meg. De volt olyan is, amelyikért "csak" 325.000 dollárt, vagyis körülbelül 91 millió Ft-ot.

A különleges M5-ről a Frozen Grey (fagyott szürke) fényezésen kívül még a részletek árulkodnak: a sofőrt és az anyósülésen helyet foglaló utasát a "30 Jahre M5" felirat üdvözli a műszerfalon. Ezen kívül a feliratot megtalálod még az ülések háttámláján és a küszöbléceken is.

Készítettem egy kollázst is a részletekről, hogy lásd, miről van szó.

BMW M5 30 év - beltér

Nagyon csábító a fekete bőr- és alcantara beltér. A 7-fokozatú DCT-váltó és a 20 colos Style 601M kerekek pedig már ismerősek lehetnek az F10 M5 Competition Package modellből - nem véletlenül, hiszen az M5 30 Jahre kivitelhez a Competition csomag alapfelszereltségként jár.

Szerintem velem együtt irigykedsz te is arra a 300 szerencsés tulajdonosra, akik megkaparintották az egyedülálló M5-ös szépséget.

Képzeld el mekkora eszmei- és pénzbeli értéke lesz 20-30 év múlva, ha már az induláskor volt aki 196 millió forintot adott érte.



Kapcsolódó cikkünk: BMW modellek - Íme a 10 legdrágább (videókkal)

 

Értesülj mindig a legváltozatosabb BMW-s tartalmakról - Ehhez nyomj 1 lájkot és csatlakozz a BMW3KLUB.hu közösségéhez!

 

Juttasd el ezt a brutálisan részletes cikket az ismerőseidhez, barátaidhoz is - csak kattints a 'Megosztás' gombra.


További olvasnivalók:

 

Ennek az új BMW M3-asnak olyan jól áll a Camouflage külső, hogy le sem akarod majd venni róla a szemedet

A BMW F80 M3-at már nem kell bemutatni. A BMW F80 a legújabb M3-as, amely 2014-ben debütált és lassan-lassan az egyik legkedveltebb modell lett a BMW-tuningosok körében. A következő F80 M3 is "áldozatául" esett egy BMW-fanatikus tuning terveinek, így most Arctic Camouflage külsőben tündökölve vonja magára az emberek figyelmét.

Legyél te is közösségünk tagja - Nyomj 1 lájkot és csatlakozz 20.000 BMW-rajongóhoz!


A BMW F80 M3-at már nem kell bemutatni.

A BMW F80 a legújabb M3-as, amely 2014-ben debütált és lassan-lassan az egyik legkedveltebb modell lett a BMW-tuningosok körében.

Számos projekttel találkozhattál már te is az interneten, amelyekben nem csak az M3 motor kapott tuningot, hanem a kasztni, megjelenés is. Egyik szebb lett, mint a másik, de a céljuk közös volt: kiemelkedni a tömegből.

A most következő BMW F80 M3-mal talán túlságosan is teljesítették ezt a célt, a szó legpozitívabb értelmében.

BMW F80 M3

A bajor vas eredetileg Alpine White színben pompázott, szövet belsővel és manuális 6-os váltóval.

(Erre néhányan mondhatnák, hogy ennél szegényebb felszereltségű M3-ast ma már nem igen tudsz venni, de nem így gondoljuk mi, BMW-rajongók, akik szívesen ragadunk le a régi típusoknál, amelyekben messze nem volt annyi elektronika és fényűzés, mint a mai modellekben.)

Mostanra azonban igazi katonai stílusú, harci gépezetté vált a gyönyörű Arctic Camouflage fóliázással, amely mellett megmaradtak az M3-as gyári vonalai, de mégis nyersebb és erőteljesebb megjelenésű lett.

BMW F80

Már te is biztosan láttál egy tucatnyi, Camouflage-fóliával becsomagolt autót, ez most mégis más.

Ez tényleg kitűnik a tömegből a zöld és szürke fóliadarabok és a makulátlan Alpine White fényezés érdekes kombinációjával.

"A design a tiszteletem jele azon Audi RS6 DTM Wagon felé, amelyet Jon Olsson-nak építettek." - mondta el az M3 tulajdonosa.

Audi RS6 DTM Wagon

Az említett Audi-t egyébként az új tulajdonosától ellopták, majd később szétégett állapotban találtak rá. A sztoriról bővebb leírást és képeket Jon Olsson cikkében találsz.

A következő lépés a listán - az egyedi külsőhöz - a felnik kiválasztása volt.

A HRE 303M típusra esett a választás, amelyek elöl 19x9,5, míg hátul 19x10,5 méretűek voltak, egyedi festéssel.

HRE felni, HRE 303M

A tulajdonos KW-rugókkal gondoskodott az ültetésről is, hogy az autó még sportosabb, agresszívebb megjelenésben pompázzon.

BMW M3

A "To-do" lista utolsó lépéseként BMW-s barátunk beszerezte és felhelyezte a Status Gruppe-féle szénszálas első lippét és a szintén szénszálas hátsó spoilert.

BMW Camouflage, kamuflázs

Szerény véleményem szerint ennél tökéletesebb nem is lehetne egy F80 M3.

Na jó, talán akkor, ha kapna egy teljes sötétítést körben - legalábbis nálam ez az első és elengedhetetlen lépés, ha új autót veszek magamnak.

Neked, hogy tetszett? - Írd meg nekünk a Facebook-bejegyzésünk alatt.

Az előző cikkünket olvastad már? - 6 ok, amiért venned kell egy BMW E46 M3-at

 

(Valamennyi információ és kép forrása a bmwblog.com cikke volt.)