BMW E90: Íme 10 dolog, amit tudnod kell a szériáról

Amellett, hogy a BMW E90 az egyik legnépszerűbb használt 3-as BMW, még 9 fontos dolgot tudnod kell róla. Olvasd el a cikket és ismerd meg a szériát közelebbről.

Követsz már minket? - Ha még nem, akkor nyomj 1 lájkot és csatlakozz több, mint 27.000 BMW-rajongóhoz!

 

A BMW E90 bár a 3-as sorozat legkelendőbb modelljeinek egyike a használt autók piacán, még mindig sokkal kevésbé népszerű a magyar rajongók körében, mint mondjuk az E36 vagy E46.

Ennek egyrészt van egy anyagi oka - még nem jutott el arra az árszintre, amit sokan megengedhetnének maguknak - másrészt nem ismerik eléggé.

Ezért 10 pontban összeírtam mindazon dolgokat, amit rajongóként érdemes tudni az E90-es szériáról.

BMW E90

 

1. A BMW E90 nem Bangle-formaterv

Igen, bár sokan az amerikai formatervezővel azonosítják a korszak modelljeit, valójában nem Chris Bangle műve az E90-es széria.

Az E90 Sedan változatát a japán Joji Nagashima tervezte, aki korábban olyan modelleken dolgozott, mint a BMW E36 és az annak alapjaira épülő Z3-as, vagy az E39-es 5-ös BMW.

A Coupe (E92) és Cabrio (E93) modellek eltérő arculatáért a német Marc Michael Markefka volt felelős, a Touring kivitel (E91) pedig Christoph Nordmann munkája.

BMW E90 320d

2. A BMW E90 új dizájn-irányzatot képvisel

Ha végigtekintünk egy adott modellsorozat vérvonalán, akkor a BMW-kről hosszú időkig egyértelműen meghatározható, hogy mi lesz a következő lépés.

Ezzel a szemlélettel szakított ekkoriban a Chris Bangle által vezetett formatervezési központ. Az eddigi tradicionális vonalat a kor divatjának megfelelő elemekkel párosították - ennek köszönheti legfőképpen hirtelen szerzett népszerűségét az E90-es.

BMW E90 Facelift

Minden jellegzetes vonás megtalálható rajta, a veséktől kezdve, az éles oldalvonalon át, az L-alakú hátsó lámpákig. Ugyanakkor az utóbbit jócskán , különösen a Coupé és Cabrio esetében, ahol megfordították az egészet.

Az E90-es sorozat újszerű, minden eddiginél letisztultabb utasterével és a vezető felé sokkal kevésbé markánsan forduló középkonzollal is kilóg a 3-as BMW típusok közül. Jól elkülöníthetővé tették az iDrive fedélzeti rendszerrel és az anélkül szerelt példányokat, de az E46-ból ismert modulos felépítés részben megmaradt.

BMW E92, M3

Pálfordulás: A BMW E92/E93 modellek hátsóját már a fordított L-alakú lámpák díszitik

3. Az E90-es szériát 9 évig gyártották

2004 decemberétől egészen 2013 júliusáig gördültek le a szalagról az E90-es sorozat tagjai.

Elképesztő, hogy a globális népszerűségnek köszönhetően 11 gyártási helyen, köztük Egyiptom, Kína, India, Oroszország és persze Németországban is két helyen, a müncheni központ szomszédságában és Lipcsében is folyt a gyártás.

Ezen időszak alatt 2.147.247 példány készült, melyeknek döntő többsége Sedan kivitel.

BMW E90 Sedan

4. És vitték, mint a cukrot

2005 márciusában már az egész BMW Csoport legsikeresebb modellje lett, hiszen az év végén már csaknem 230.000 darabot adtak el belőle.

Később saját kategóriájában a legnépszerűbb modell lett az USA-ban és Kanadában, lekörözve ezzel a Mercedes C-osztályt és az Audi A4-est.

Az amerikai Car and Driver magazin a tíz legjobb közé választotta, akárcsak elődeit.

BMW E92 M3

Ha jobban megnézed ezt a képet, nem lepődsz meg az egekbe szökő eladásokon

5. Az E90 volt az utolsó szívó benzines 3-as BMW

Az E90-es szériában lehetett utoljára szívó benzinmotort kapni, méghozzá elég bőséges választékban - alapesetben mindet kéziváltóval.

Kicsit kevesebb, mint 20 féle teljesítményszint létezett a szívó benzines, négy- és hathengeres változatokban.

A leggyengébb változat a kezdetben 116 majd 122 lóerős BMW 316i, a legerősebb szívó benzines sorhatos pedig a BMW 330i jelzés alatt volt elérhető, a ráncfelvarrás után 272 lóerővel.

BMW E90 M3 - Sedan

A Sedan kivitelről, az E90 M3-ról sem maradhat ki kép - Jól mutat a veséknél az M-es trikolór

A csúcsot azonban a 4 literes, V8-as E92 M3 érte el, 420 lóerővel - elődjéhez, a szintén szívómotoros, de sorhatos E46 M3-hoz képest ez majdnem 80 lóerős teljesítményjavulást jelent.

Az E92 M3 két változata, a GTS és CRT már 450 lóerősek és nem mellesleg szerepelnek a valaha gyártott 10 leggyorsabb BMW listájában is.

Ha már itt járunk, nem szabad kihagyni az egyik legnépszerűbbet, a BMW 335i-t sem, aminek 306 lóereje és 400 Nm-es csúcsnyomatéka bőven több, mint elég a hétköznapokban.

De ha mégsem, akkor a két turbó rengeteg tartalékot rejt - annyit, hogy akár egy 813 lóerős példány is kisülhet belőle. Hihetetlen? Győződj meg róla itt.

BMW 335i Touring, E91

Ez lenne az említett 813 lóerős, 1024 Nm nyomatékú BMW 335i Touring - Brutális!

6. Az E90 320d örök győztes a turbódízelek között

Több, mint 10 teljesítményszint közül válogathat az, akinek dízel E90-esre fáj a foga.

A legharmatosabb változat bár 116 lóerős, nyomatéka bőséges, így már ezzel is jókat lehet autózni. Az örök sláger azonban a 177 vagy 184 lóerős BMW 320d, ami megfelelően vegyíti a takarékosságot és a dinamizmust - vagyis a fogyasztás és a teljesítmény leghatékonyabb kombinációját még mindig a 2000 köbcentis dízelmotor képviseli.

A gázolajos erőforrások tekintetében a legizmosabb viszont a BMW 335d volt két turbóval, 285 lóerővel és 580 Nm maximális forgatónyomatékkal, hátul kétoldalt kivezetett kipufogóvégekkel, akárcsak a benzines változaton.

BMW 320d, E90

7. Az E92 M3 volt az utolsó Coupe M3-as

Ugyan már a BMW E92 esetében is kérdéses volt, hogy mi lesz a neve, az új rendszert végül csak a következő generációval vezették be. Így az F82-est már BMW M4 néven dobták piacra.

Mindez azt is jelenti, hogy minden bizonnyal utoljára készült kétajtós Coupe karosszériás sportautó M3 név alatt - ez volt a BMW E92 M3. Ezután az M3 jelzést ugyanis a négyajtós változat, a BMW F80 örökölte meg.

Az utolsó M3 Coupe egyébként egy 420 lóerős V8-assal szerelt példány, színe a GTS-ről származó Fire Orange, belterét pedig fekete bőrkárpit borítja.

BMW M3 Coupe, E92

8. E90 M3 CRT, avagy Karbon Verseny Technológia

Ennyit jelent magyarul a CRT rövidítés, mely nem csak az egyik leggyorsabb, de a legritkább BMW M3-at is jelöli, melyből mindössze 67 darab készült.

A négyajtós modellt az E92 M3 GTS 4 literes, V8-as, 450 lóerős és 440 Nm csúcsnyomatékot leadó motorjával és 7 sebességes duplakuplungos váltójával (DCT-váltó) szerelték.

BMW E90 M3 CRT

A jelentősen kikönnyített E90 M3 CRT-t nagyobb fékekkel, titánium kipufogórendszerrel és átprogramozott kipörgésgátlóval kínálták.

A következetes súlycsökkentésnek hála, csak a beltéri elemeken 70 kg-ot nyertek a bajor mérnökök.

Kívül piros díszítéssel feldobott Frozen Polar Silver fényezést kapott, a belteret alcantara és Sakhir narancs színű bőr borítja, az alumínium díszbetéteken pedig sorszámozott plakettet találunk.

BMW M3 CRT

9. BMW 335is Coupe, a kis M3

Kizárólag amerikai piacra készült a BMW 335is nevezetű modell, melynek a nevéből is sejthető, hogy ez a 335i jelzésű modell egy sportosabbra hangolt változata.

A BMW 335is Coupe motorja 326 lóerős, csúcsnyomatéka pedig 450 Nm.

A 7000 darabban gyártott modellnél a megnövekedett teljesítményhez a technikát is hozzáigazították, merevebb motortartó bakokat, hatékonyabb hűtési rendszert és olajhűtőt kapott, ehhez megkapta az M-csomagot, aminek nagyobb hűtőnyílásaira szükség volt.

BMW 335is Coupe

A sportos modellt 7 sebességes duplakuplungos (DCT) vagy hatsebességes kéziváltóval is rendelhetővé tették.

A látványt a teljes M-csomag mellett, fekete vesék és kipufogók, valamint Styling 313-as felnik tették egyedibbé.

BMW E92 335is

10. BMW E90 320si, avagy az utód a WTCC-ben

2006-ban váltotta az E46-ost az E90-es szériából készült versenyautó a WTCC-ben BMW 320si néven, amiből egy különleges utcai változat is készült, amely egyike az utolsó homologizációs céllal készült BMW-knek.

A 2011-es brazil futamon debütált az utódja, melyet BMW 320 TC-nek kereszteltek. Ebben már a kétezres szívómotor helyett egy 1,6 literes turbómotor dolgozott, hozzá egy hatsebességes szekvenciális váltót kapcsoltak.

Teljesítménye 310 lóerő és 420 Nm, súlya pedig 1.170 kg.

A versenytechnikának igencsak borsos ára van: aki annak idején a BMW 320si-vel szeretett volna versenyezni, annak jócskán a zsebébe kellett nyúlnia, az ára ugyanis 70 millió forint körüli összeg volt.

BMW E90 320si - WTCC

Az E90-es széria modelljeiről további 67 nagy felbontású képet találsz a carsbase.com galériájában.

Ha pedig mélyebben érdekel a széria, látogasd meg az e90post.com fórumot és csemegézz a több tucat téma között.


Szeretnél még ilyen tartalmas cikkeket olvasni? - Nyomj egy lájkot és kövesd a BMW3KLUB.hu-t! (Ha eddig nem tetted volna.)

 

Ne felejtsd el megosztani ezt a cikket a BMW-s ismerőseiddel is.

facebook megosztás

További olvasnivaló: 40 éves a 3-as BMW - Íme a 10 legjobb modell 

BMW típusok

3-as BMW típusok: 40 év 10 legjobb modellje

A BMW 3-as sorozat története 1975-ben kezdődött. Ekkor mutatkozott be az első 3-as BMW, az E21. Azóta eltelt 40 év és a bajor autóóriás számos modellel örvendeztette meg a széria rajongóit. A legjobb 3-as BMW típusok következnek most - képekkel.

Követsz már minket? - Ha még nem, akkor nyomj 1 lájkot és csatlakozz több, mint 26.000 BMW-rajongóhoz!

 

Nem csak a BMW 100. születésnapja aktuális mostanában, de a prémium autógyártó legsikeresebb szériája, a 3-as BMW is nem túl rég ünnepelte 40. évfordulóját.

A 3-as BMW első típusa, az E21, 1975 májusában mutatkozott be a legendás 02-es sorozat utódjaként, gyárilag kizárólag csak kétajtós kupé kivitelben.

Az eddig bemutatott hat generációnyi 3-as BMW mindig aktuálisan a márka legfontosabb modellje, új- és használt autók tekintetében is.

Ezért most összeszedtem a 10 legjobb darabot az E21-től F30-ig terjedő életpályából.

3-as BMW

 

10. BMW 320si (E90)

Homologizációs céllal csupán 2.600 darab készült a WTCC-s versenyautó utcai változatából, a BMW 320si-ből, melynek gépházteteje alatt egy szinte teljes egészében kézzel összeszerelt, 2 literes, négyhengeres szívómotor dolgozott.

A 173 lóerőre növelt, 200 Nm-t tudó szívómotorral a BMW 320si a 100-as sprintet 8.1 másodperc alatt teljesíti.

Ez annak köszönhető, hogy nagyobb szívó- és kipufogó szelepeket alkalmaztak, valamint a löketet 88 milliméterre csökkentették, cserébe a furat 85 milliméterre nőtt. A dugattyúk a Forma-1-ből érkező spéci alumínium ötvözettel bevont hengerfalak között futnak, a szénszálas hengerfej fedél alkalmazásával pedig 10 kilót spóroltak.

A BMW 320si-hez alapáron járt a teljes M-csomag és a Motorsport alufelni szett.

BMW 320si

9. BMW 3-as sorozat (E21)

Az első darab mindig meghatározó.

A BMW 3-as sorozat történelme tehát '75-ben kezdődött és a márka tulajdonosa, Herbert Quandt felügyelete alatt született, a formatervért pedig a számos gyönyörű autót alkotó Paul Bracq felelt.

Bob Lutz egykori kereskedelmi vezető a napokban elárulta, hogy az E21-es az a modell, amiről majdnem eltűnt a védjegynek számító vese alakú hűtőrács.

A tervek szerint egy vízszintes vonallal elválasztott nyitott dizájnt kapott volna  a front, akárcsak az akkori amerikai autókon. Ez azonban nem csak borzalmasan nézett ki, de a jellegzetes vesék nélkül teljesen karakterét is vesztette az autó.

A dizájn egyértelmű továbbgondolása a 02-es sorozatnak, ugyanakkor szándékosan mutat hasonlóságot az E12-es 5-ös sorozattal, hiszen az egységes márkaarculat mindig fontos volt.

BMW E21

A külsőn minden BMW-s jellegzetesség megtalálható, a cápa orron elhelyezett kerek fényszóróktól, a hosszú gépháztetőn át, egészen a C-oszlopon lévő hokiütőig.

(Az E21-et kis cápának is szokás hívni, a nagyobb testvér, a BMW E24 után.)

Az egyetlen kritika a hátsó lámpákat összekötő műanyagbetétet érte, ez akkoriban szokatlan megoldás volt.

Az igazi újdonság a vezetőorientált műszerfallal felszerelt belső tér volt, melyben nagy figyelmet fordítottak a passzív biztonságra is.

A BMW E21 kezdetben az M10-es négyhengeres motorok különféle változataival volt elérhető: a 89 lóerős 316-os jelentette az alapmodellt, a 318-as már 98 lóerős volt, a csúcsot pedig a Solex karburátoros 320-as jelentette 123 lóerővel - ezt jelezte a duplázott első fényszóró is.

A hathengeres modellek csak az 1977-es Frankfurti Autószalonon mutatkoztak be, a 323i-ben már K-Jetronik befecskendezéssel.

A kabrió modelleket egy külsős cég, a Baur készítette, összesen 4.595 darab készült a nyitott változatból.

Ha szeretnél még egy kicsit nosztalgiázni a BMW E21-ről, akkor látogasd meg a carsbase.com galériáját, ahol további 36 nagy felbontású fénykép vár rád.

BMW E21 316

8. BMW 335d xDrive M Sport (F30)

Bár az F30 335i (ami a frissítés után lett kicsit erősebb 340i) sokkal inkább közel áll a hagyományos BMW értékekhez, viszont a dízel csúcsmodell nyújtja azt, amit napjainkban a vásárlók elvárnak a bajoroktól.

A BMW 335d jelenleg a leggyorsabb 3-as az M3 után a palettán.

A sorhatos biturbó dízelmotor 313 lóereje és az 1500-as fordulattól rendelkezésre álló 630 Nm csúcsnyomatéka kellő erőt nyújt.

A nyolcsebességes automataváltó tud kényelmes és sportos is lenni.

Az intelligens xDrive összkerékhajtás pedig minden körülmények között biztos kezelhetőséget biztosít.

Mindez az M Sport köntösbe csomagolva egy igazán megnyerő kombinációt alkot, mely 4,8 másodperc alatt ugrik 100 km/órás sebességre.

BMW 335d xDrive M Sport, F30

7. BMW 320d (E46)

A BMW E46 az a modell, ami ma kartávolságon belülre hozza a BMW-érzést az erre fogékonyak számára.

A BMW E46 320d kellő dinamizmusa, kedvező fogyasztása és fenntarthatósága okán is jogosan szerepel a tíz legjobb között. Egyébként ez a változat vezeti még mindig a külföldről behozott használt autók eladási listáját.

Nem mellesleg a Dr. Anisits Ferenc vezetése alatt készült, 1998-ban bemutatkozó négyhengeres turbódízel motor egy 200 lóerős változata volt az első, mely gázolajos létére győzni tudott a Nürburgring-en rendezett 24 órás versenyen.

Ezt a hosszú távú próbatételt mindenképp ki kellett állnia a konstrukciónak a sorozatgyártás megkezdése előtt.

Az E46 320d kezdetben 136, 2003-tól viszont már 150 lóerős változatban volt elérhető - négyajtós sedan, kombi (Touring), Coupe, Cabrio és akár háromajtós Compact karosszériában is.

Az alábbi képen a saját E46 320d-met láthatod - úgy gondolom, ennél jobb alkalom nincs is arra, hogy bemutassam. (Zsolt, BMW3KLUB.hu alapító)

BMW E46 320d

6. BMW 3-as sorozat (E36)

A BMW E36 volt az első, teljes mértékben számítógéppel tervezett típus. Nem véletlenül látszódik sokkal modernebbnek, mint az előző két generáció.

Ezzel a modellel nőtt ki igazán a 3-as sorozat a kompakt kategóriából - méretei hatalmasat nőttek az E30-ashoz képest, formailag pedig egy egészen más korszak előfutára lett.

BMW E36 Sedan

Annak ellenére, hogy a fejlesztés már '81 júliusában elkezdődött, a véglegesítés csak 1988-ban történt meg és az E36 végül két évre rá, 1990 augusztusában került sorozatgyártásba.

Az összeszerelés nem csak Németországban, de az Egyesült Államokban, Mexikóban és Egyiptomban is folyt.

A modellpaletta a 100 lóerő körüli teljesítményű E36 316i-vel indult, a csúcsot pedig a pályafutása során 286-ról 316 lóerősre erősödött E36 M3 jelentette.

A BMW E36 M3 az amerikai Car and Driver magazin szerint korának legjobban vezethető autója volt.

BMW E36 M3

5. BMW M4 GTS (F82)

Azt hiszem, hogy nem okoz senkinek meglepetést, ha azt mondom, a modellpaletta szélesítésének és a marketing erejének hatására a BMW 3-as sorozat Coupé, Gran Coupé és Cabrio változatait ezentúl 4-es sorozat alatt találjuk meg.

A 700 darabban gyártott és napok leforgása alatt elfogyott GTS-ben mutatta meg a BMW mindazt, amit ma egy sorozatgyártott sportmodellbe bele tudnak rakni.

Az M3-asok 30. születésnapjára elkészült BMW M4 GTS valójában egy utcán is használható pályaautó - ehhez hűen a hátsó ülések helyén bukókeret, az elsőkén pedig kagylóülések fogadják a tulajdonosokat, sokpontos biztonsági övekkel kiegészítve.

BMW M4 GTS

A temérdek szénszálas elem használatának köszönhetően egy lóerőre mindössze 3 kg súly jut.

A feltűnően narancssárgával kiemelt aerodinamikai kiegészítők mellett, szemet gyönyörködtető látvány a Styling 666 nevű alufelni és az OLED hátsó lámpák is.

Az igazi újdonság azonban a vízbefecskendezéssel - mely a szívócsőbe áramló levegő hűtésével javítja a töltést - 500 lóerősre és 600 Nm nyomatékúra izmosított sorhatos biturbó motor.

Ezzel a technológiával az M4 GTS 3,8 másodperc alatt éri el az ominózus 100 km/h sebességet és 305 km/h-ig meg sem áll.

BMW F82 M4 GTS

4. BMW 335i Touring (E91)

Bár sokak szerint kilóg a 3-as BMW-k sorából a Chris Bangle-korszak alatt készült E90-es széria, a kombiért felelős tervező, Cristoph Nordmann mégiscsak jó munkát végzett.

Különösen a már modellfrissített (E91 facelift) és az M-csomagos verzió harmonikus, amiből a 3 literes turbós benzinessel, kéziváltóval és hátsókerékhajtással a családapák titkos vágyálma lehet belőle.

Ez a BMW 335i Touring.

306 lóerő és 400 Nm nyomaték jóformán bármire elég az autópálya belső sávjától a hétvégi pályanapokig, nem beszélve a hétköznapi felhasználásról.

2005 és 2009 között a BMW E91-ből összesen 412.723 darabot gyártottak.

BMW 335i Touring, E91

3. BMW M3 Limousine (F80)

Az első turbós M3-ként jelent meg 2013-ban a BMW F80 és párja, az F82-es kódjelű BMW M4, melyek egy merőben új generáció tagjai.

Igazi modern sportautó, ami ötvözni tudja a hétköznapi használhatóságot a versenypályán elengedhetetlen keménységgel és dinamizmussal - a kettőt pedig pár másodperc és egy gombnyomás választja el egymástól.

Mindez annak köszönhető, hogy az új F80 M3-at két DTM pilóta, Bruno Spengler és Timo Glock csiszolta finomra a legendás Nürburgring-en.

BMW F80 M3

A power dome-os gépháztető alatt egy 3 literes, sorhatos biturbó motor lakik, mely alapesetben 431 lóerőt és széles tartományban elérhető 550 Nm maximális forgatónyomatékot ad tovább a hatfokozatú kéziváltón vagy a 7-sebességes duplakuplungos automatán és az aktív M differenciálművön keresztül a hátsó kerekekhez.

Bár a teljesítmény nem nőtt jelentősen, a BMW F80 M3 mégis sokkal gyorsabb elődjénél, hiszen minden eddiginél fontosabb szempont volt a súlycsökkentés, aminek okán több karbon elem is került a vázba.

És hogy mit jelent ez?

A DCT-váltós F80 M3 mindössze 4.1 másodperc alatt teljesíti a 100-as sprintet és ettől csak hangyányival marad le a kéziváltós kivitel, amelynek ugyanehhez 4.3 másodperc szükséges.

BMW M3 F80

2. BMW M3 Sport Evolution (E30)

Mindössze 600 darab készült a BMW E30 Sport Evo Coupe változatából és egy darab a Cabrio-ból, ezzel ugyancsak a negyedik legritkább változat az első M3-asból, de kétség kívül az egyik legvágyottabb.

2,5 literesre nőtt S14-es, négyhengeres sportmotorja már 235 lóerős és 6,1 másodperc alatt gyorsította 100 km/órás sebességre a kevesebb, mint másfél tonnás sportkocsit.

5-sebességes váltója a Getrag-tól érkezett igazi sportváltó, amin az 1-es fokozat balra lent található, hogy a gyakrabban használt fokozatok között könnyebb és gyorsabb legyen a kapcsolás.

Az M3-as masszívabb és merevebb karosszériáját a Sport Evolution esetében erősebb fékek lassították, a pályázáshoz hasznos, állítható első splittert és hátsó szárnyat kapott, valamint kizárólag feketében vagy pirosban volt rendelhető.

A BMW E30 M3 Sport Evolution egy igazi ritkaság, ezért érdemes alaposabban szemügyre venned: 16 minőségi képet találsz a carscoops.com galériájában.

BMW E30 M3 Sport Evolution

1. BMW M3 Coupe (E46)

A technika már kellően fejlett volt, hogy hétköznapokon is használható, de kemény sportautó szülessen, ugyanakkor még nem szorultak rá annyira a BMW mérnökei a lehetetlen kibocsátási kvóták teljesítésére, így ideális idő volt arra, hogy megszülethessen a valaha készült legjobb modell, a BMW E46 M3.

Ulf Weidhase máig tartó hagyományt teremtett azzal, hogy az E46-os sárvédőjére felhelyezte az E9-es elegáns, króm kopoltyúját, a motorháztetőre erőt sugalló power dome-ot tett.

BMW E46 M3

A 343 lóerős, 3,2 literes sorhatos üvöltését pedig négy, egyenesen elvágott kipufogóból hallhatjuk - ezeket a jegyeket mai napig nem illik lefelejteni egy vérbeli M-es modellről sem.

Az E46 M3 S54B32-es motorkódját minden BMW Fan álmából felkeltve is tudja.

A 343 lóerős bajor csoda 5.1 másodperc alatt eszi meg a 100-as sprintet, maximális sebessége pedig 250 km/h.

A könnyített változat, a BMW E46 M3 CSL Nürburgring-i 7:50-es körideje pedig máig referenciának számít, hiszen olyan autókat utasított maga mögé, mint a Ford GT, a Ferrari F430 vagy az Audi R8.

BMW E46 M3 CSL


Szeretnél még ilyen tartalmas cikkeket olvasni? - Nyomj egy lájkot és kövesd a BMW3KLUB.hu-t! (Ha eddig nem tetted volna.)

 

Ne felejtsd el megosztani ezt az ünnepi cikket a BMW-s ismerőseiddel is.

Hálásak lesznek érte.

facebook megosztás

Kapcsolódó írásunk: 100 éves lett a BMW - Íme a 10 legjobb modell 

Legjobb BMW

100 éves lett a BMW 2016-ban: Íme az elmúlt 100 év 10 legjobb BMW-je

2016. március 7-én ünnepelte 100. születésnapját a bajor autóóriás, a BMW. A vállalat bajor repülőgépgyárként indult, majd később átállt az autógyártásra az egész világ örömére. Ebben a cikkben a 100 év alatt készült legjobb BMW modellekből csemegéztem - íme 10 db.

Legyél te is a közösségünk tagja - Gyorsan nyomj 1 lájkot és csatlakozz 26.000 BMW-rajongóhoz!

 

Egy nagyszabású gálaestet és egy megosztó külsejű, de már egyértelműen az önvezető autók jövőjét mutató koncepciót, a Vision Next 100-at már láttuk abból, amit a BMW saját centenáriumára készített, de várhatóan a töretlenül népszerű bajor márka nem áll meg itt.

Az év során még valószínűleg számtalan alkalommal találkozunk a 100. évfordulóra készített, vagy egyedibbé tett BMW modellekkel.

Az eltelt idő alatt a bajor autóóriás nem csak felzárkózott, de az ipar egyik éllovasa lett.

Az elképesztően széles modellpalettáról itt van most 10 meghatározó darab.

BMW 100. születésnap

 

10. BMW M760Li (G12)

Nagyon friss még az új, minden eddiginél okosabb 7-es BMW, azonban a sportváltozatot már a kezdetektől nagyon hiányolta a közönség, ami csak a hatodik generációval jött csak el.

A Rolls-Royce-okban szolgálatot teljesítő 6,6 literes, V12-es biturbó motor itt 610 lóerőt és 800 Nm nyomatékot teljesít és hihetetlen 3,7 másodperc alatt katapultálja 100 km/h sebességre a luxuslimuzint.

Emellet az olyan extrák sem maradtak ki, mint a gesztusvezérléssel és érintéssel irányítható iDrive, az önállóan parkoló rendszer és az érintőképernyős kulcs.

Egyébként a BMW M760Li olyannyira friss, hogy most márciusban debütált a Genfi Autószalon kiállításon.

BMW M760Li

9. BMW M5 (E28)

A második generációs 5-ös BMW-ből készült az első sorozatgyártású vérbeli M-es modell.

A legenda szerint születésének oka az, hogy a hidegháború idején a BMW vezérigazgatójának szüksége volt egy olyan kísérőautóra, amellyel testőrei lépést tudtak tartani az ő turbós 7-esével.

Orrában az M1-estől származó 3,5 literes, sorhatos kapott helyet, mely 286 lóerős teljesítményével erősebb volt a korabeli Porsche 911 Carrera-nál.

1985 és 1988 között 2191 darab M5-ös készült, amivel a negyedik legritkább szériában gyártott M-es modell az M1, az E34 M5 Touring és a 850CSi után.

Ebben az időszakban még a sofőré volt a főszerep - ezt tükrözi az, hogy a középkonzol a vezető felé volt döntve.

BMW M5 E28

8. BMW 8-as sorozat (E31)

Az 1989-es Frankfurti Autószalonon mutatkozott be a BMW nagy túrakupéja, a kezdetben csakis V12-es motorral szerelt 850i, míg a kisebb, V8-as 840i csak 1993-ban érkezett meg a kínálatba.

A BMW minden tudását beleadta a 8-as sorozatba, a modell kifejlesztése 1,5 millió német márkát emésztett fel, a tervezéshez pedig CAD programokat és szélcsatornában végzett teszteket használtak.

A BMW E31 850i az 1989-es szeptemberi debütálásának idején durván 100.000 amerikai dollárba került - mai árfolyammal számolva kb. 28.000.000 Ft - így abban az időben az egyik legdrágább modell lett.

A forma pedig igazi örök darab, rendkívül modern, ugyanakkor a BMW hagyományaihoz méltó, egyértelműen dinamizmust sugalló ék alak, melyen a B-oszlop hiányának köszönhetően szinte lebeg a tető.

BMW E31

7. BMW Z8 (E52)

A Henrik Fisker által tervezett, retrós formavilágú kétüléses sportkocsi csupán egy koncepcióautónak indult, amit az 1997-es Tokiói Autószalonon mutattak be.

Végül a lelkes közönséget látva a BMW úgy döntött, nem fosztja meg a fizetőképes keresletet ettől a modelltől és a millienium ünnepére kis szériában ugyan, de gyártásba helyezik majd.

Ehhez mérten nem is változtattak sokat a tanulmányautón, a szélvédő kicsit magasabb lett, kapott vászontetőt, de adtak hozzá az autó színére fényezett keménytetőt is.

Mivel minden Z8-as kézzel készült egyedi darab, a tulajdonosok örömmel szabták személyre autóikat, minden egyes autó gyártását fényképpel dokumentálták, az erről készült könyv pedig járt az adott darabhoz.

A hosszú gépházfedél alatt az E39 M5 4,9 literes, 400 lóerős V8-asa dolgozott, legritkább változata az 555 darabos Alpina V8 Roadster.

A BMW ígérete szerint 50 évre elegendő alkatrészt halmoztak fel a Z8-asokhoz.

Szerintem pedig a BMW Z8 nagyon kívánatos autó, pont azért, mert nem a "megszokott" BMW-vonalakat hordozza, egy kicsit más világ, egy kicsit formabontó és ezért egy kicsit irigykedem is a Z8-tulajdonosokra.

BMW Z8, Alpina V8 roadster

6. BMW i8 (I12)

A rövid idő alatt óriási népszerűséget szerző i3 mellett a környezetbarát BMW i almárka másik modellje az elképesztően vagány formatervű, plug-in hibrid BMW i8-as.

A 131 lóerős elektromotor az első tengelyt hajtja, a hátsó tengely hajtásáról pedig egy picike, 1,5 literes háromhengeres TwinPower Turbo motor gondoskodik, mely 231 lóerős.

A 362 lóerős összteljesítményével 4,4 másodperc szükséges a 100-as sprinthez a karbon karosszériás sportautónak, ami egyértelműen egy egészen új korszak kezdetét jelenti.

BMW i8

5. BMW 02 (E10)

A BMW alapításának 50. évében bemutatott 02-es sorozat a vállalatot megmenteni hivatott Neue Klasse család második tagja.

Motorkínálata kizárólag négyhengeresekből állt, ezek lökettérfogata 1,6 és 2 liter közötti, teljesítményük pedig 75-től egészen 170 lóerőig terjed.

Utóbbit a rendkívül ritka, 1672 darabban gyártott 2002 turbo tudta.

A kiválóan kezelhető, sportos, de jó minőségű autók gyártójaként emiatt a kis, egy tonna körüli kétajtósnak váratlan sikere miatt azonosítjuk a bajor márkát.

BMW 2002, BMW E10

4. BMW X3 (E83)

Az 1999-ben bemutatott X5-ös volt az első BMW SUV a palettán.

De a 2003-ban bemutatkozó kisebb testvérrel került helyére igazán a mozgékony, jól vezethető, terepjárós küllemű, de alapvetően aszfaltra optimalizált szabadidőautó koncepciója.

Emellett az X3 megkapta a korszerűsített xDrive rendszert, ami akár a nyomaték 100%-át képes az egyik tengelyre vezérelni és ma már szinte az összes modellhez elérhető.

BMW E83, BMW X3

3. BMW M2 Coupé (F87)

A kevesebb, mint hétezer darabban készült, nagy népszerűségnek örvendő 1 M Coupé csak a bemelegítés volt, egyértelművé tette, hogy van igény egy igazán kompakt, de vérbeli M-es kupéra, melyet a legendás 2002 turbo reinkarnációjaként is emlegetnek.

A BMW F87 M2-ben egy 370 lóerős, 3 literes biturbó sorhatos dolgozik, mely egy aktív M differenciálművön keresztül dolgoztatja meg a hátsó kerekeket.

Rendelhető duplakuplungos automata- vagy kéziváltóval.

Előbbivel 4.3, utóbbival 4.5 másodpercig tart a százas sprint.

Külső-belső formavilága, könnyű vezethetősége és rendkívüli menetteljesítménye miatt úgy gondolom, hogy rövid időn belül női álomautó lesz belőle a vagányabb BMW-s csajok körében.

BMW M2 Coupe, BMW F87

2. BMW M3 (E30)

Egy igazi legenda, ami több sportágban is eredményesen szerepelt, de legnagyobb sikereit a DTM-ben aratta, ahol olyan pilóták terelgették, mint Ravaglia vagy Cecotto.

Mindkettejük munkássága előtt egy-egy limitált szériával tisztelgett a BMW.

Az M3-as kicsivel kevesebb, mint 20 bajnoki címet szerzett pályafutása során. A második Hármas nem csak az akár 235 lóerős, erősebb karosszériás sportmodell miatt különleges, ebből a szériából készült az első turbódízel és az első összkerekes 3-as BMW is.

BMW E30 M3

1. BMW 3-as sorozat (E46)

Nem véletlenül vezeti a használtautós ranglistákat a BMW E46 - az összes 3-as BMW közül máig ez az egyik legkedveltebb típus a rajongók körében.

A hatalmas motorválasztékot szinte bármilyen kaszniba csomagolva kapjuk.

A harmonikus, igazi kortalan klasszikussá érő formaterv Erik Goplen és a négyajtós esetében Chris Bangle zsenialitását bizonyítják.

A hajtáslánc hagyományokhoz hű elrendezése lehetővé tette a tökéletes, 50:50 százalékos súlyelosztást, ami hozzájárult a negyedik generációs 3-as BMW kiváló vezethetőségéhez.

Személyes kedvencem az E46 M3, de ezzel olyannyira nem vagyok egyedül, hogy szerintem a BMW3KLUB.hu közösség tagjainak legalább 80-90%-a érez még hasonlóan.

Az E46-os széria gyártása 1998 márciusában kezdődött a Limousine változattal és 2007 februárjában ért véget a Cabrio-val.

A típus legsikeresebb éve a 2002-es volt, ekkor több, mint 560.000 példányt adtak el.

BMW E46


Szeretnél még ilyen cikkeket olvasni? - Nyomj 1 lájkot és kövesd a BMW3KLUB.hu-t!

 

És ne felejtsd el megosztani a cikket az ismerőseiddel is.

facebook megosztás

Olvasd el az előző írásomat is: Minden idők 10 leggyorsabb BMW-je

10 Leggyorsabb BMW

 

BMW E46 M3: 6 indok, amiért neked is venned kellene egyet

Magabiztosan kijelenthető, hogy a BMW E46 M3 a valaha gyártott legszebb és legelismertebb 3-as BMW. 6 érv szól emellett. Olvasd el a cikket és tudd meg, melyek ezek az érvek.

Követsz már minket? - Ha még nem, akkor nyomj 1 lájkot és csatlakozz több, mint 25.000 BMW-rajongóhoz!

 

A leggyakoribb probléma, amivel találkozni fogsz, ha olyan márkáért rajongsz, mint a BMW, az ár.

Nagyon sokan vagyunk, akik szenvedélyesen szeretjük a német prémium autómárkát, a BMW-t.

Mégis kevesen vannak köztünk olyanok, akik ténylegesen megengedhetik maguknak, hogy a BMW csúcsmodelljeinek - például egy M3-nak, vagy azon belül is egy E46 M3-nak - tulajdonosai legyenek.

BMW E46 M3

A BMW M3 és most már a BMW M4 is, a valaha készült legkedveltebb, legnépszerűbb típusok az összes BMW közül.

Ami egy új M3 árát illeti manapság, az alsó határ 60.000 dollár, de ez hamar felkúszhat a 70.000 dolláros árkategóriába.

A jelen 280 Ft-os árfolyammal átváltva ez azt jelenti, hogy 16.800.000 Ft-os árszinttől indulva hamar elérhetjük a 19.600.000 Ft-os árat is, ahol már jó pár választási lehetőségünk van.

Hiába a rengeteg BMW-Fan, itt Magyarországon ezt az árkategóriát csak nagyon kevesen tudják közülünk bevállalni.

Viszont egy körülbelül 10-12 éves E46 M3-at már többen.

Ugyanis az ára 10.000 és 20.000 dollár között van, attól függően, hogy milyen műszaki adatokkal rendelkezik, mennyire gazdag felszereltségű.

Ez magyar forintban kifejezve kb. 3 - 6 millió Ft-os árintervallumot jelent.

Ez már megfizethetőbb, barátibb ár.

BMW M3 e46 eladó

Ezt a 2001-es évjáratú BMW E46 M3-at például 4.750.000 Ft-ért kínálják a hasznaltauto.hu-n


Azt azért le kell szögezni, hogy mindegyik M3-as BMW utánozhatatlan vezetési élményt nyújt.

Ezért ha egy fiatalabb E46 M3-ra nincs is pénzed, körülnézhetsz a német vagy osztrák piacon a BMW E36 M3-ak között is.

Most következzen 6 megcáfolhatatlan indok, amiért mégis az E46 M3 lesz a legjobb választás számodra.

E46 M3

1. Motor - Mert brutális, 343 lóerővel

Az E46 M3 a soros, hathengeres, 3.2 literes szívómotorral (S54) gurult ki a gyárból. Dupla Vanos-rendszerrel. 8000-es maximális fordulatszámmal.

7900-as fordulatszámnál adja le a 343 lóerős csúcsteljesítményt.

BMW E46 M3 motor, S54

Mindössze 5,1 másodperc alatt gyorsul fel 100 km/h-ra és a maximális sebessége 250 km/h.

És ami a motor hangját illeti? Csodálatos, ahogy duruzsol.

Kapcsolódó cikkünk: Az 1000 lóerős BMW E46 M3 története

2. Váltó - Mert igényed szerint választhatsz

A BMW E46 M3-at két fajta váltóval gyártották.

SMG-váltóval és hagyományos, manuális 6-os váltóval.

Tehát még választási lehetőséged is van.

BMW M3, SMG váltó

Az SMG-váltót egyébként nem ajánlják városi használatra, városi sebességhez.

Nem azért, mert olyan rossz volna, de nem túl megbízható - legalábbis a szakik véleménye szerint.

BMW M3, manuális váltó

A 6 fokozatú manuális váltó viszont maga a tökély és a legjobb választás egyben.

A 6-os váltó és a pazar 3.2 literes E46 M3 motor tökéletes párost alkotnak, és fantasztikus vezetési élményben részesülsz ezzel a kombóval.

3. Megjelenés - Mert nem tudsz neki ellenállni

Annak ellenére, hogy már több mint 10 éve annak, hogy kigurult az első E46 M3 a gyárból, a mai napig minden idők egyik legszebb megjelenésű BMW-jének számít.

Nem véletlen, hogy hazánkban jelenleg is az E46-os modellek a legkelendőbbek a külföldről behozott használt autók és a használt 3-as BMW-k között egyaránt.

E46 M3

Letisztult, mégis izgalmas és elengáns, sőt egyben agresszív formavilágot tükröz az E46 M3 megjelenése.

Akkoriban könnyedén vitte a pálmát és a szegmens legjobb megjelenésű autója volt.

BMW M3

Időtlen, örökzöld formavilágának köszönhetően még sok-sok évig az egyik kedvenc BMW típusunk lesz, nem számít, hogy már most is az idősebb BMW-k közé tartozik.

Tetszik ez a cikk? - Nyomj 1 lájkot és többé nem maradsz le a hasonló BMW-s anyagokról!


4. Hang - Mert felér egy fél orgazmussal

Az új BMW M3 és M4 egyaránt szépen duruzsol.

De nem hasonlítható össze a BMW E46 M3 3.2 literes motorjának muzsikájával.

Mert az E46 M3 olyan klasszikus motorhanggal rendelkezik, hogy már akkor felismered, amikor még nem is látod a messzeségben, de hallod, ahogy közeledik.

És tudod, hogy ez ő lesz, az örök szerelem, a BMW E46 M3.

Alacsony fordulatszámon dörmögős a hangja, de ahogy a fordulatszám kúszik fel, úgy lesz  egyre érdesebb és ércesebb ez a hang, míg végül már azt hallod, hogy "üvölt" a sorhat.

5. Ár - Mert megengedheted magadnak

Ahogy már fentebb említettem, az E46 M3 számottevően olcsóbb, mint az új társai és messze jobb áron juthatsz hozzá, mint az utódjához, a BMW E92 M3-hoz.

A javítási és biztosítási költsége is kevesebb.

Tehát kitűnő választás, ha egy értékes és erős teljesítményű autót szeretnél venni, jó áron.

BMW M3 ár

A cikk írásakor ez a példány volt a legolcsóbb bal kormányos E46 M3 a magyar kínálatban

6. Vezetés - Mert egyedülálló vezetési élményt ad

Az alábbi képen látható szlogen ismerősen csenghet.

Ahogy magyarul látni szoktuk: "BMW - A vezetés élménye"

bmw, vezetési élmény

Ha valamelyik modellre, akkor a BMW E46 M3-ra ez fokozottan igaz.

343 lóerőről és 365 Nm nyomatékról beszélünk.

Mindez egy szívómotorral. Csak semmi turbó, vagy dupla turbó.

És mindez a 2000-es évek elejéről. Mi ez, ha nem csúcsteljesítmény?

Köztudott, hogy minden autómárkának van egy fő szlogenje, vagy jellemzője, amit igyekeznek beégetni a vásárlóik tudatába.

Ahogy a Volvo-nál ez a biztonság, úgy a BMW-nél a vezetési élmény.

Az első dolog, ami egy rajongónak a BMW szó hallatán eszébe juthat, az a sokat hangoztatott páratlan vezetési élmény.

És ez így is van. Ezért (is) szeretjük ennyire.

Amúgy sokan gyászolják az új modelleket a BMW-rajongók köreiben, mert már nem olyan letisztultak, mint az elődeik és nem nyújtják ugyanazt az élményt, azt az igazi BMW-élményt, amit az öregebb társaik.

Már nem javítgathatod otthon, a sufniban önmagad, mert egy izzócseréhez is márkaszervíz kell.

Arról van szó, hogy a régebbi M3-ak, mint az E46 M3 is, hihetetlenül jó vezetési élményt nyújtottak a tulajdonosoknak.

BMW E46

Nagy a lárma az E30 M3 körül is, sokan úgy gondolják, hogy ez a valaha készült legelképesztőbb autó, ami a vezetési élményt illeti.

Ezek az emberek egyszerűen elfeledkeznek arról, hogy az E46 M3 mennyire is jó volt, amikor kijött a piacra, és mennyire jó még ma is - mondják a szakik.

Telepatikus vezethetőség, kormányzás.

És könnyed, páratlan driftelési lehetőség. Akár egész álló nap.

Mindent egybevetve, kijelenthetjük, hogy a BMW E46 M3 a legjobb választás, amit a pénzeddel megvehetsz, ha sportautóban gondolkozol.

Szinte bármilyen fényezéssel, amit csak el tudsz képzelni megtalálod a nemzetközi kínálatban, tetszésed szerinti váltóval.

Megfizethető ár, utánozhatatlan vezetési élmény, csábító megjelenés.

Értékálló, praktikus és kényelmes választás.

+1: Végül pedig egy klasszikus film az E46 M3-ról

Lájkold a Facebook-oldalunkat - ha szeretnél még ilyen cikkeket olvasni, és ha nem akarsz lemaradni a legjobb BMW-s képekről, videókról.


És oszd meg ezt a cikket, hogy az ismerőseid is lássák, milyen elképesztő autó az E46 M3.


További olvasnivaló: 3-as BMW típusok - 40 év 10 legjobb modellje

3-as BMW

Ajánlom figyelmedbe még ezt a cikket is: Íme egy tökéletes BMW E46 Coupe (interjú)

(Ezen cikkem inspirációja a bmwblog.com írása volt.)

A BMW története: 10 dolog, amit már tudnod kellene a prémium autógyártóról

Alapdolgok, amiket tudnod kell a BMW történetéről, ha igazi rajongó vagy.

Legyél te is közösségünk tagja - Nyomj 1 lájkot és csatlakozz több, mint 25.000 BMW-rajongóhoz!

 

Egyre több BMW-rajongó és tulajdonos van már kis hazánkban.

Nem csak a férfiak rajongótábora gyarapodik, de szép számmal vannak már BMW-s csajok is.

Ez nem meglepő, ugyanis a régi álomautók mára elérték azt az árszintet, ami egy átlag magyar ember számára is megfizethető. Vannak alapdolgok, amiket azonban még akkor sem biztos, hogy tudsz a márka történetéről, ha már pár éve a bajor legendákkal csapatod.

Ismerd meg azt a 10 fontos tényt, amit BMW-rajongóként kötelezően tudnod kell.

 

1. A BMW-logónak nincs köze a propellerhez

BMW embléma

A bajor márka rajongói leginkább úgy tudják, hogy a híres BMW-logót a propeller ihlette. Pedig ez csak egy mítosz.

A hivatalos verzió szerint nem ez volt a motiváció.

A BMW-embléma ötlete valójában Bajorország zászlaján alapult.

Mint azt nyílván te is tudod, Bajorország a BMW hazája. A kék-fehér pedig az ország nemzeti zászlajának színei.


2. A BMW-k hűtőrácsait "Grill vesék"-nek szokás nevezni

BMW vese

A grill veséket először 1933-ban, a BMW 303 debütálásán láthattuk.


3. Kezdetben a BMW nem autókat gyártott

BMW repülőgépgyártás

Pont úgy, ahogy eleinte a Lamborghini sem autógyártással foglalkozott, a BMW sem autógyárként kezdte a pályafutását.

1916. március 7-én indult a márka, Bajor repülőgépgyárként.

Az első világháború alatt repülőgépekhez készítettek propellereket.

Majd a második világháború kitörése után a BMW teljesen a repülőgépmotorok gyártására koncentrált.


4. A BMW-központ épülete a négyhengeres motort szimbolizálja

BMW Welt, BMW múzeum

A BMW-központ és a BMW-múzuem erősen népszerű.

És nem csak a BMW-fanatikusok köreiben.

De csak nagyon kevesekben tudatosul, hogy az épület küllemét a négyhengeres motor inspirálta.

"1973-ban kezdték építeni a müncheni olimpiai falu közelében a Négy Hengert (az épület neve - szerk.), az új üzletvezetési központot" - írja a Wikipedia.


5. A Mercedes egyszer majdnem felvásárolta a BMW-t

 

BMW, Herbert Quandt

1959-ben a BMW a csőd széléhez közeledett, így a vállalatot kis híján felvásárolta a Mercedes.

Azonban a BMW talált egy privát befektetőt, aki megmentette ettől a céget.

Az úriembert Herbert Quandt-nak hívták és ha tudsz angolul, akkor ide kattintva olvashatsz bővebben a történetről.

Herbert családja mind a mai napig részvényese a vállalatnak, ami 2016-ban már a 100. születésnapját ünnepelte. Egyébként egy évvel korábban, 2015-ben pedig a legnépszerűbb széria, a 3-as BMW immáron negyvenedik évfordulójának örülhetett a cég.


6. A BMW M1 volt a legelső M-es széria

BMW M1

Egyébként a terv az volt, hogy az M1-et a Lamborghini készíti el, de anyagi megszorítások miatt végül visszavonultak.

Lehet, hogy jobban is tették.

A BMW M1 történetéről a caranddriver.com cikkében olvashatsz, angolul.

És szintén a caranddriver.com jóvoltából, ide kattintva egy 36 képből álló galériát tekinthetsz meg a BMW M1 modellről.


7. Meglepődsz, de a BMW, már több mint 40 éve gyárt elektromos autókat

elektromos BMW, BMW 1602

A BMW legelső elektromos autója a BMW 1602 volt, amely az 1972-es müncheni olimpián debütált.

Az elektromos 1602 motorházteteje alatt 43 lóerő lapult.

Ez közel fele volt a BMW 1602 benzines változatának.

A BMW 1602-ről hatalmas képgalériát a racingsportscars.com honlapon találsz, ide kattintva.


8. A BMW repülő- és vonat enteriőröket is tervez

BMW, Repülőgép beltér

BMW, metró beltér

Az utóbbi képen szereplő metró BMW-vel való kapcsolatáról még többet ebben a cikkben tudhatsz meg, szintén angolul.

Ha pedig egy gyönyörű, BMW által tervezett repülőgép enteriőr is érdekelne, ide kattintva 15 képben megnézheted, hogy milyen belteret készített a BMW az Embraer repülőgépgyártó-vállalatnak.


9. A BMW Motorrad 1937-ben megépítette a világ leggyorsabb motorkerékpárját

BMW motorkerékpár

A szuper kétkerekű rendkívüli aerodinamikával és motorral rendelkezett.

Egészen annyira volt a leggyorsabb motorkerékpár akkoriban, hogy akár az elképesztő, 278 km/h sebességet is képes volt elérni.


10. A BMW-t Franz Josef Popp alapította 1916-ban és ma elsősorban a Quandt család tulajdona

Franz Josef Popp

Franz Josef Popp - A BMW alapítója

Legyél te is a BMW3KLUB.hu tagja - Nyomj 1 lájkot és kövess minket a Facebook-on! 


És oszd meg ezt az érdekes cikket, hogy minél többen tanulhassanak belőle!


Kapcsolódó cikkünk: 10 kedvenc BMW az elmúlt 100 év modelljeiből

100 éves a BMW