2016. március 7-én ünnepelte 100. születésnapját a bajor autóóriás, a BMW. A vállalat bajor repülőgépgyárként indult, majd később átállt az autógyártásra az egész világ örömére. Ebben a cikkben a 100 év alatt készült legjobb BMW modellekből csemegéztem - íme 10 db.
Legyél te is a közösségünk tagja - Gyorsan nyomj 1 lájkot és csatlakozz 26.000 BMW-rajongóhoz!
Egy nagyszabású gálaestet és egy megosztó külsejű, de már egyértelműen az önvezető autók jövőjét mutató koncepciót, a Vision Next 100-at már láttuk abból, amit a BMW saját centenáriumára készített, de várhatóan a töretlenül népszerű bajor márka nem áll meg itt.
Az év során még valószínűleg számtalan alkalommal találkozunk a 100. évfordulóra készített, vagy egyedibbé tett BMW modellekkel.
Az eltelt idő alatt a bajor autóóriás nem csak felzárkózott, de az ipar egyik éllovasa lett.
Az elképesztően széles modellpalettáról itt van most 10 meghatározó darab.
Nagyon friss még az új, minden eddiginél okosabb 7-es BMW, azonban a sportváltozatot már a kezdetektől nagyon hiányolta a közönség, ami csak a hatodik generációval jött csak el.
A Rolls-Royce-okban szolgálatot teljesítő 6,6 literes, V12-es biturbó motor itt 610 lóerőt és 800 Nm nyomatékot teljesít és hihetetlen 3,7 másodperc alatt katapultálja 100 km/h sebességre a luxuslimuzint.
Emellet az olyan extrák sem maradtak ki, mint a gesztusvezérléssel és érintéssel irányítható iDrive, az önállóan parkoló rendszer és az érintőképernyős kulcs.
Egyébként a BMW M760Li olyannyira friss, hogy most márciusban debütált a Genfi Autószalon kiállításon.
A második generációs 5-ös BMW-ből készült az első sorozatgyártású vérbeli M-es modell.
A legenda szerint születésének oka az, hogy a hidegháború idején a BMW vezérigazgatójának szüksége volt egy olyan kísérőautóra, amellyel testőrei lépést tudtak tartani az ő turbós 7-esével.
Orrában az M1-estől származó 3,5 literes, sorhatos kapott helyet, mely 286 lóerős teljesítményével erősebb volt a korabeli Porsche 911 Carrera-nál.
1985 és 1988 között 2191 darab M5-ös készült, amivel a negyedik legritkább szériában gyártott M-es modell az M1, az E34 M5 Touring és a 850CSi után.
Ebben az időszakban még a sofőré volt a főszerep - ezt tükrözi az, hogy a középkonzol a vezető felé volt döntve.
Az 1989-es Frankfurti Autószalonon mutatkozott be a BMW nagy túrakupéja, a kezdetben csakis V12-es motorral szerelt 850i, míg a kisebb, V8-as 840i csak 1993-ban érkezett meg a kínálatba.
A BMW minden tudását beleadta a 8-as sorozatba, a modell kifejlesztése 1,5 millió német márkát emésztett fel, a tervezéshez pedig CAD programokat és szélcsatornában végzett teszteket használtak.
A BMW E31 850i az 1989-es szeptemberi debütálásának idején durván 100.000 amerikai dollárba került - mai árfolyammal számolva kb. 28.000.000 Ft - így abban az időben az egyik legdrágább modell lett.
A forma pedig igazi örök darab, rendkívül modern, ugyanakkor a BMW hagyományaihoz méltó, egyértelműen dinamizmust sugalló ék alak, melyen a B-oszlop hiányának köszönhetően szinte lebeg a tető.
A Henrik Fisker által tervezett, retrós formavilágú kétüléses sportkocsi csupán egy koncepcióautónak indult, amit az 1997-es Tokiói Autószalonon mutattak be.
Végül a lelkes közönséget látva a BMW úgy döntött, nem fosztja meg a fizetőképes keresletet ettől a modelltől és a millienium ünnepére kis szériában ugyan, de gyártásba helyezik majd.
Ehhez mérten nem is változtattak sokat a tanulmányautón, a szélvédő kicsit magasabb lett, kapott vászontetőt, de adtak hozzá az autó színére fényezett keménytetőt is.
Mivel minden Z8-as kézzel készült egyedi darab, a tulajdonosok örömmel szabták személyre autóikat, minden egyes autó gyártását fényképpel dokumentálták, az erről készült könyv pedig járt az adott darabhoz.
A hosszú gépházfedél alatt az E39 M5 4,9 literes, 400 lóerős V8-asa dolgozott, legritkább változata az 555 darabos Alpina V8 Roadster.
A BMW ígérete szerint 50 évre elegendő alkatrészt halmoztak fel a Z8-asokhoz.
Szerintem pedig a BMW Z8 nagyon kívánatos autó, pont azért, mert nem a "megszokott" BMW-vonalakat hordozza, egy kicsit más világ, egy kicsit formabontó és ezért egy kicsit irigykedem is a Z8-tulajdonosokra.
A rövid idő alatt óriási népszerűséget szerző i3 mellett a környezetbarát BMW i almárka másik modellje az elképesztően vagány formatervű, plug-in hibrid BMW i8-as.
A 131 lóerős elektromotor az első tengelyt hajtja, a hátsó tengely hajtásáról pedig egy picike, 1,5 literes háromhengeres TwinPower Turbo motor gondoskodik, mely 231 lóerős.
A 362 lóerős összteljesítményével 4,4 másodperc szükséges a 100-as sprinthez a karbon karosszériás sportautónak, ami egyértelműen egy egészen új korszak kezdetét jelenti.
A BMW alapításának 50. évében bemutatott 02-es sorozat a vállalatot megmenteni hivatott Neue Klasse család második tagja.
Motorkínálata kizárólag négyhengeresekből állt, ezek lökettérfogata 1,6 és 2 liter közötti, teljesítményük pedig 75-től egészen 170 lóerőig terjed.
Utóbbit a rendkívül ritka, 1672 darabban gyártott 2002 turbo tudta.
A kiválóan kezelhető, sportos, de jó minőségű autók gyártójaként emiatt a kis, egy tonna körüli kétajtósnak váratlan sikere miatt azonosítjuk a bajor márkát.
Az 1999-ben bemutatott X5-ös volt az első BMW SUV a palettán.
De a 2003-ban bemutatkozó kisebb testvérrel került helyére igazán a mozgékony, jól vezethető, terepjárós küllemű, de alapvetően aszfaltra optimalizált szabadidőautó koncepciója.
Emellett az X3 megkapta a korszerűsített xDrive rendszert, ami akár a nyomaték 100%-át képes az egyik tengelyre vezérelni és ma már szinte az összes modellhez elérhető.
A kevesebb, mint hétezer darabban készült, nagy népszerűségnek örvendő 1 M Coupé csak a bemelegítés volt, egyértelművé tette, hogy van igény egy igazán kompakt, de vérbeli M-es kupéra, melyet a legendás 2002 turbo reinkarnációjaként is emlegetnek.
A BMW F87 M2-ben egy 370 lóerős, 3 literes biturbó sorhatos dolgozik, mely egy aktív M differenciálművön keresztül dolgoztatja meg a hátsó kerekeket.
Rendelhető duplakuplungos automata- vagy kéziváltóval.
Előbbivel 4.3, utóbbival 4.5 másodpercig tart a százas sprint.
Külső-belső formavilága, könnyű vezethetősége és rendkívüli menetteljesítménye miatt úgy gondolom, hogy rövid időn belül női álomautó lesz belőle a vagányabb BMW-s csajok körében.
Egy igazi legenda, ami több sportágban is eredményesen szerepelt, de legnagyobb sikereit a DTM-ben aratta, ahol olyan pilóták terelgették, mint Ravaglia vagy Cecotto.
Mindkettejük munkássága előtt egy-egy limitált szériával tisztelgett a BMW.
Az M3-as kicsivel kevesebb, mint 20 bajnoki címet szerzett pályafutása során. A második Hármas nem csak az akár 235 lóerős, erősebb karosszériás sportmodell miatt különleges, ebből a szériából készült az első turbódízel és az első összkerekes 3-as BMW is.
Nem véletlenül vezeti a használtautós ranglistákat a BMW E46 - az összes 3-as BMW közül máig ez az egyik legkedveltebb típus a rajongók körében.
A hatalmas motorválasztékot szinte bármilyen kaszniba csomagolva kapjuk.
A harmonikus, igazi kortalan klasszikussá érő formaterv Erik Goplen és a négyajtós esetében Chris Bangle zsenialitását bizonyítják.
A hajtáslánc hagyományokhoz hű elrendezése lehetővé tette a tökéletes, 50:50 százalékos súlyelosztást, ami hozzájárult a negyedik generációs 3-as BMW kiváló vezethetőségéhez.
Személyes kedvencem az E46 M3, de ezzel olyannyira nem vagyok egyedül, hogy szerintem a BMW3KLUB.hu közösség tagjainak legalább 80-90%-a érez még hasonlóan.
Az E46-os széria gyártása 1998 márciusában kezdődött a Limousine változattal és 2007 februárjában ért véget a Cabrio-val.
A típus legsikeresebb éve a 2002-es volt, ekkor több, mint 560.000 példányt adtak el.
Szeretnél még ilyen cikkeket olvasni? - Nyomj 1 lájkot és kövesd a BMW3KLUB.hu-t!
És ne felejtsd el megosztani a cikket az ismerőseiddel is.
Olvasd el az előző írásomat is: Minden idők 10 leggyorsabb BMW-je
Megosztás a facebookon