100 éves lett a BMW 2016-ban: Íme az elmúlt 100 év 10 legjobb BMW-je

2016. március 7-én ünnepelte 100. születésnapját a bajor autóóriás, a BMW. A vállalat bajor repülőgépgyárként indult, majd később átállt az autógyártásra az egész világ örömére. Ebben a cikkben a 100 év alatt készült legjobb BMW modellekből csemegéztem - íme 10 db.

Legyél te is a közösségünk tagja - Gyorsan nyomj 1 lájkot és csatlakozz 26.000 BMW-rajongóhoz!

 

Egy nagyszabású gálaestet és egy megosztó külsejű, de már egyértelműen az önvezető autók jövőjét mutató koncepciót, a Vision Next 100-at már láttuk abból, amit a BMW saját centenáriumára készített, de várhatóan a töretlenül népszerű bajor márka nem áll meg itt.

Az év során még valószínűleg számtalan alkalommal találkozunk a 100. évfordulóra készített, vagy egyedibbé tett BMW modellekkel.

Az eltelt idő alatt a bajor autóóriás nem csak felzárkózott, de az ipar egyik éllovasa lett.

Az elképesztően széles modellpalettáról itt van most 10 meghatározó darab.

BMW 100. születésnap

 

10. BMW M760Li (G12)

Nagyon friss még az új, minden eddiginél okosabb 7-es BMW, azonban a sportváltozatot már a kezdetektől nagyon hiányolta a közönség, ami csak a hatodik generációval jött csak el.

A Rolls-Royce-okban szolgálatot teljesítő 6,6 literes, V12-es biturbó motor itt 610 lóerőt és 800 Nm nyomatékot teljesít és hihetetlen 3,7 másodperc alatt katapultálja 100 km/h sebességre a luxuslimuzint.

Emellet az olyan extrák sem maradtak ki, mint a gesztusvezérléssel és érintéssel irányítható iDrive, az önállóan parkoló rendszer és az érintőképernyős kulcs.

Egyébként a BMW M760Li olyannyira friss, hogy most márciusban debütált a Genfi Autószalon kiállításon.

BMW M760Li

9. BMW M5 (E28)

A második generációs 5-ös BMW-ből készült az első sorozatgyártású vérbeli M-es modell.

A legenda szerint születésének oka az, hogy a hidegháború idején a BMW vezérigazgatójának szüksége volt egy olyan kísérőautóra, amellyel testőrei lépést tudtak tartani az ő turbós 7-esével.

Orrában az M1-estől származó 3,5 literes, sorhatos kapott helyet, mely 286 lóerős teljesítményével erősebb volt a korabeli Porsche 911 Carrera-nál.

1985 és 1988 között 2191 darab M5-ös készült, amivel a negyedik legritkább szériában gyártott M-es modell az M1, az E34 M5 Touring és a 850CSi után.

Ebben az időszakban még a sofőré volt a főszerep - ezt tükrözi az, hogy a középkonzol a vezető felé volt döntve.

BMW M5 E28

8. BMW 8-as sorozat (E31)

Az 1989-es Frankfurti Autószalonon mutatkozott be a BMW nagy túrakupéja, a kezdetben csakis V12-es motorral szerelt 850i, míg a kisebb, V8-as 840i csak 1993-ban érkezett meg a kínálatba.

A BMW minden tudását beleadta a 8-as sorozatba, a modell kifejlesztése 1,5 millió német márkát emésztett fel, a tervezéshez pedig CAD programokat és szélcsatornában végzett teszteket használtak.

A BMW E31 850i az 1989-es szeptemberi debütálásának idején durván 100.000 amerikai dollárba került - mai árfolyammal számolva kb. 28.000.000 Ft - így abban az időben az egyik legdrágább modell lett.

A forma pedig igazi örök darab, rendkívül modern, ugyanakkor a BMW hagyományaihoz méltó, egyértelműen dinamizmust sugalló ék alak, melyen a B-oszlop hiányának köszönhetően szinte lebeg a tető.

BMW E31

7. BMW Z8 (E52)

A Henrik Fisker által tervezett, retrós formavilágú kétüléses sportkocsi csupán egy koncepcióautónak indult, amit az 1997-es Tokiói Autószalonon mutattak be.

Végül a lelkes közönséget látva a BMW úgy döntött, nem fosztja meg a fizetőképes keresletet ettől a modelltől és a millienium ünnepére kis szériában ugyan, de gyártásba helyezik majd.

Ehhez mérten nem is változtattak sokat a tanulmányautón, a szélvédő kicsit magasabb lett, kapott vászontetőt, de adtak hozzá az autó színére fényezett keménytetőt is.

Mivel minden Z8-as kézzel készült egyedi darab, a tulajdonosok örömmel szabták személyre autóikat, minden egyes autó gyártását fényképpel dokumentálták, az erről készült könyv pedig járt az adott darabhoz.

A hosszú gépházfedél alatt az E39 M5 4,9 literes, 400 lóerős V8-asa dolgozott, legritkább változata az 555 darabos Alpina V8 Roadster.

A BMW ígérete szerint 50 évre elegendő alkatrészt halmoztak fel a Z8-asokhoz.

Szerintem pedig a BMW Z8 nagyon kívánatos autó, pont azért, mert nem a "megszokott" BMW-vonalakat hordozza, egy kicsit más világ, egy kicsit formabontó és ezért egy kicsit irigykedem is a Z8-tulajdonosokra.

BMW Z8, Alpina V8 roadster

6. BMW i8 (I12)

A rövid idő alatt óriási népszerűséget szerző i3 mellett a környezetbarát BMW i almárka másik modellje az elképesztően vagány formatervű, plug-in hibrid BMW i8-as.

A 131 lóerős elektromotor az első tengelyt hajtja, a hátsó tengely hajtásáról pedig egy picike, 1,5 literes háromhengeres TwinPower Turbo motor gondoskodik, mely 231 lóerős.

A 362 lóerős összteljesítményével 4,4 másodperc szükséges a 100-as sprinthez a karbon karosszériás sportautónak, ami egyértelműen egy egészen új korszak kezdetét jelenti.

BMW i8

5. BMW 02 (E10)

A BMW alapításának 50. évében bemutatott 02-es sorozat a vállalatot megmenteni hivatott Neue Klasse család második tagja.

Motorkínálata kizárólag négyhengeresekből állt, ezek lökettérfogata 1,6 és 2 liter közötti, teljesítményük pedig 75-től egészen 170 lóerőig terjed.

Utóbbit a rendkívül ritka, 1672 darabban gyártott 2002 turbo tudta.

A kiválóan kezelhető, sportos, de jó minőségű autók gyártójaként emiatt a kis, egy tonna körüli kétajtósnak váratlan sikere miatt azonosítjuk a bajor márkát.

BMW 2002, BMW E10

4. BMW X3 (E83)

Az 1999-ben bemutatott X5-ös volt az első BMW SUV a palettán.

De a 2003-ban bemutatkozó kisebb testvérrel került helyére igazán a mozgékony, jól vezethető, terepjárós küllemű, de alapvetően aszfaltra optimalizált szabadidőautó koncepciója.

Emellett az X3 megkapta a korszerűsített xDrive rendszert, ami akár a nyomaték 100%-át képes az egyik tengelyre vezérelni és ma már szinte az összes modellhez elérhető.

BMW E83, BMW X3

3. BMW M2 Coupé (F87)

A kevesebb, mint hétezer darabban készült, nagy népszerűségnek örvendő 1 M Coupé csak a bemelegítés volt, egyértelművé tette, hogy van igény egy igazán kompakt, de vérbeli M-es kupéra, melyet a legendás 2002 turbo reinkarnációjaként is emlegetnek.

A BMW F87 M2-ben egy 370 lóerős, 3 literes biturbó sorhatos dolgozik, mely egy aktív M differenciálművön keresztül dolgoztatja meg a hátsó kerekeket.

Rendelhető duplakuplungos automata- vagy kéziváltóval.

Előbbivel 4.3, utóbbival 4.5 másodpercig tart a százas sprint.

Külső-belső formavilága, könnyű vezethetősége és rendkívüli menetteljesítménye miatt úgy gondolom, hogy rövid időn belül női álomautó lesz belőle a vagányabb BMW-s csajok körében.

BMW M2 Coupe, BMW F87

2. BMW M3 (E30)

Egy igazi legenda, ami több sportágban is eredményesen szerepelt, de legnagyobb sikereit a DTM-ben aratta, ahol olyan pilóták terelgették, mint Ravaglia vagy Cecotto.

Mindkettejük munkássága előtt egy-egy limitált szériával tisztelgett a BMW.

Az M3-as kicsivel kevesebb, mint 20 bajnoki címet szerzett pályafutása során. A második Hármas nem csak az akár 235 lóerős, erősebb karosszériás sportmodell miatt különleges, ebből a szériából készült az első turbódízel és az első összkerekes 3-as BMW is.

BMW E30 M3

1. BMW 3-as sorozat (E46)

Nem véletlenül vezeti a használtautós ranglistákat a BMW E46 - az összes 3-as BMW közül máig ez az egyik legkedveltebb típus a rajongók körében.

A hatalmas motorválasztékot szinte bármilyen kaszniba csomagolva kapjuk.

A harmonikus, igazi kortalan klasszikussá érő formaterv Erik Goplen és a négyajtós esetében Chris Bangle zsenialitását bizonyítják.

A hajtáslánc hagyományokhoz hű elrendezése lehetővé tette a tökéletes, 50:50 százalékos súlyelosztást, ami hozzájárult a negyedik generációs 3-as BMW kiváló vezethetőségéhez.

Személyes kedvencem az E46 M3, de ezzel olyannyira nem vagyok egyedül, hogy szerintem a BMW3KLUB.hu közösség tagjainak legalább 80-90%-a érez még hasonlóan.

Az E46-os széria gyártása 1998 márciusában kezdődött a Limousine változattal és 2007 februárjában ért véget a Cabrio-val.

A típus legsikeresebb éve a 2002-es volt, ekkor több, mint 560.000 példányt adtak el.

BMW E46


Szeretnél még ilyen cikkeket olvasni? - Nyomj 1 lájkot és kövesd a BMW3KLUB.hu-t!

 

És ne felejtsd el megosztani a cikket az ismerőseiddel is.

facebook megosztás

Olvasd el az előző írásomat is: Minden idők 10 leggyorsabb BMW-je

10 Leggyorsabb BMW

 

Ajánló
Kommentek
  1. Én